När vi flyttade in för ca ½ år sedan så låg där redan ett trädäck som var ca 3-5år gammalt, tidigare ägare hade byggt det men sedan inte brytt sig om det.

I veckan så var vi och köpte en högtryckstvätt och påbörjade att tvätta det och det blev mycket ljusare.

Min fråga är när vi väl har tvättat hela trädäcket med högtrycken, Vad är rekommenderat att göra som nästa steg? Kan man låta det vara om det är eller måste man behandla det med något?

Här är en bild på hur det ser ut mitt i jobbet:

IMG_20140403_190528.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20140405_152602.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för alla tips!
 
Grönsåpa fungerar bra, men trädäcket blir grått.
 
Ingen jävla olja i alla fall. :)
Såpa funkar fint och blir inte svart.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Men gör olja att det blir svart? Eller är de någon specifik olja som gör det?
 
Hur ska man gå tillväga ang såpan?
 
Finns en massa varianter, men så här gör jag.
1 del såpa och 9 delar vatten. Skura och skölj av altanen och spruta sen på såplösningen med en sprayflaska eller lägg ett tunt lager med skurborsten. Låt det sedan torka in i virket.
Upprepa gärna denna procedur, vår och höst.
 
Skura det förhand känns inte som ett val då det lär ta en hel del timmar för att inte tala om en kass rygg :p
 
nackdelen med högtrycken är att du ruggar upp brädorna så något måste du göra annars får du garanterat flisor i fötterna...
 
Har ett 5-6 år gammalt trädäck med tryckimpregnerat trä - har aldrig oljat (min tidigare erfarenhet är att oljan "binder" smuts och dammpartiklar så att ytan till slut blir väldigt mörk/svart), men däremot skurat varje vår med såpvatten och skurborste/levang på skaft. Har haft problem varje vår med en del algpåväxt...
Förra hösten köpte jag 1 burk Organowood Smuts och Vattenskydd, som jag testade på en del brädor för att se hur resultatet blev över vintern.
Ser nu att vattendropparna fortfarande pärlar sig på ytan på de brädor som behandlades, men att viss algpåväxt ändå finns kvar. Tycker det ser ganska bra ut ;-)
De behandlade brädorna är också mycket ljusare i färg jämfört med de andra obehandlade
Kontentan är att jag kommer att behandla resten av mitt trädäck (ca 35 kvadrat) med Organowood Smuts och Vattenskydd - inte så himla dyrt
 
  • Gilla
Seabeach
  • Laddar…
IMG_6608.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog en bild alldeles nyss (16:08) för att illustrera inlägget ovan om mitt "test" med Organowood Smuts och Vattenskydd. Det har regnat i natt och lite idag. De brädor som är ljusare 1+2+3+2, är torra på ytan, medan de andra är blöta p.g.a. att vatten har absorberats i det obehandlade träet, så visst funkar det...
Tror att jag behandlade i oktober 2013, så jag vet ju inte hur länge det varar, innan man får behandla omigen?
 
Det låter som en intressant produkt.
Jag funderar på att köpa någon form av tralltvätt och gå över det med en ny omgång och sedan eventuellt använda Organowood Smuts och Vattenskydd efter det.

Bör väl fungera :)
 
Jag tog en bild idag på mitt 6 år gamla trallgolv. Det är tvättat en gång med såpa och ingen annan behandling på den tiden.
IMG_2269.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
tommyb skrev:
Har ett 5-6 år gammalt trädäck med tryckimpregnerat trä - har aldrig oljat (min tidigare erfarenhet är att oljan "binder" smuts och dammpartiklar så att ytan till slut blir väldigt mörk/svart), men däremot skurat varje vår med såpvatten och skurborste/levang på skaft. Har haft problem varje vår med en del algpåväxt...
Förra hösten köpte jag 1 burk Organowood Smuts och Vattenskydd, som jag testade på en del brädor för att se hur resultatet blev över vintern.
Ser nu att vattendropparna fortfarande pärlar sig på ytan på de brädor som behandlades, men att viss algpåväxt ändå finns kvar. Tycker det ser ganska bra ut ;-)
De behandlade brädorna är också mycket ljusare i färg jämfört med de andra obehandlade
Kontentan är att jag kommer att behandla resten av mitt trädäck (ca 35 kvadrat) med Organowood Smuts och Vattenskydd - inte så himla dyrt
en väl in oljad trall binder varken smuts eller dammpartiklar.
 
Vi har precis köpt hus där en del av altanen är 12 år gammal, den andra är 2 år gammal. Se bilden nedan:
altan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den nya delen är obehandlad (tryckimpregnerad?) och den gamla delen vet jag dock inte hur de behandlat, den ser nästan målad ut. Är det någon som kan lista ut vad det är för ytskikt och hur jag ska sköta det?
 
Gammal tråd, men i stället för att skapa en ny så undrar jag hur du gjorde?

Jag har samma "problem" med en gammal del på altan som är svart (vet inte om de använde olja eller lasyr på 70-talet, men det har börjat flagna lite nu) och en ny del.

Tvättade den nya i helgen och det blev bra och tänkte lasera den. Vill dock lasera även den gamla i samma färg. Kan man få bort den gamla lasyren/oljan på något smidigt sätt? Rengöringsmedel "tralltvätt" och högtryck antar jag inte biter på det? Hade ju varit skönt att slippa byta ut den bara för färgens skull.

Alternativt - hur funkar det med en lasyr med mycket pigment? Det kanske täcker även det som är svartoljat/laserat? Det bygger ju dock på att man mer eller mindre vill ha en färg på altanen.

RENGÖRINGSMEDEL BUTINOX TERRASSFÖRNYARE (bauhaus.se) kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.