Hej, håller på och förbereder mitt första byggprojekt som nybörjare. Ett sidobord gjort av limfogskiva i ek, stödram undertill av reglar och sen färdiga metallben jag skruvar på.

Jag hade tänkt vitsåpa skivan istället för att olja för en ljus finish.

Men ska jag behandla trät med såpan innan eller efter jag satt ihop allt? Enklast känns ju efter, men då behandlas ju inte de delar som limmas mot varandra. Gör det något? Tänker på fukt t.ex.

Ursäkta om frågan är dum, men jag är helt ny på det här. :)
 
Hur stor och tjock är skivan?
 
Spontant så vill man ju att limmet ska fästa där man fogar samman dvs trärent. Så jag hade limmat och sen såpat. Hur tänker du med fukt?
 
Violina Violina skrev:
Hur stor och tjock är skivan?
Skivan är endast 18mm tjock, därför jag ska bygga en ram av reglar och limma samt skruva fast på undersidan.

Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Spontant så vill man ju att limmet ska fästa där man fogar samman dvs trärent. Så jag hade limmat och sen såpat. Hur tänker du med fukt?
Ja men det låter rimligt. Nä jag vet inte hur jag tänkte med fukt egentligen. Kanske tänkte helt galet.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Hur stor och tjock är skivan?
Den är 40x120cm stor också förresten :)
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
N NewbieSnickaren skrev:
Skivan är endast 18mm tjock, därför jag ska bygga en ram av reglar och limma samt skruva fast på undersidan.


Ja men det låter rimligt. Nä jag vet inte hur jag tänkte med fukt egentligen. Kanske tänkte helt galet.
Är inte skivan så stor behövs nog ingen ram..

Men det är bra att du tänker dig att göra det ordentligt!

Edit: såg att du svarat nu, då är en ram nog att föredra!
 
Violina Violina skrev:
Är inte skivan så stor behövs nog ingen ram..
Men det är bra att du tänker dig att göra det ordentligt!
Jag hade först inte tänkt bygga någon ram, men efter att jag googlat verkade folk tycka att 18mm är för tunt för ett lite längre bord. Hade tänkt ha lite krukväxter på det så vill ju att det ska hålla! :)

Edit: haha ja men precis! ;D
 
Ah växter, då förstår jag med fukt. Frågan är hur såpning klarar av vattenspill som man missar. Kan nog bli fläckar. Pigmenterat vax kanske är bättre.
 
Glasskiva på?
 
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Ah växter, då förstår jag med fukt. Frågan är hur såpning klarar av vattenspill som man missar. Kan nog bli fläckar. Pigmenterat vax kanske är bättre.
Jag tänkte faktiskt mer fukt från luften. I och med att trä påverkas av luftfuktighet och så och jag har en luftfuktare i rummet. Om trät böjs eller så på olika vis om det inte är behandlat överallt. Iförsig kanske såpa inte påverkar sånt.

Men spill kan förstås också ske. Men gillar verkligen hur snyggt det blir med vitsåpa. Tänker att jag får vara lite försiktig. Men ska fundera lite på bra ytbehandling trots allt. Bra uppmärksammat. :)
 
Violina Violina skrev:
Glasskiva på?
Bra tips, men vill hellre ha trä bara. Är inget dyrt projekt om det inte slutar bra heller.
 
Ang fukt och risk för kupning så beror det på om din ytbehandling riskerar att påverka virkets möjlighet att göra sig av med fukt.

Är man osäker behandlar man båda sidorna, men det räcker med att du sätter ihop möbeln vänder och applicerar på det du kommer åt av skivan och sen ovanpå.
 
Skruv eller limma inte regler mot kortsidan. Skivan måste kunna röra sig, annars spricker den, särskilt i miljöer med växlande fuktighet. Det går att lösa med långhål eller beslag för bordsskivor.
 
Hej hörni! Jag har börjat fundera på att lägga lite mer pengar på själva skivan och då kunna köpa en bänkskiva som är 27mm tjock istället för hyllplanet på 18mm.

Om jag gör så lär jag väl inte ens behöva bygga något stöd undertill tänker (hoppas) jag. Jag vill ha rätt höga ben nämligen (80cm) och stödet undertill kommer synas från sidan så mkt tror jag. Vilket inte är så snyggt.

Vad tror ni om det? Är 27mm tjockt nog?

40x120cm skiva som sagt.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Ang fukt och risk för kupning så beror det på om din ytbehandling riskerar att påverka virkets möjlighet att göra sig av med fukt.

Är man osäker behandlar man båda sidorna, men det räcker med att du sätter ihop möbeln vänder och applicerar på det du kommer åt av skivan och sen ovanpå.
Tack! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.