Hej!

Jag har precis knackat fram murstocken i ett rum. Nu har jag läst här att man inte kan få bort den vita hinnan med kemiska medel såsom syra osv. Har nån ändå lyckats med detta? Funkar inte bara vatten alltså? Någon hade ju använt sig av en blomspruta.

Sen undrar jag vad man använder för att behandla med när man är klar för att "binda" murbruket? Som det är nu är det ju väldigt poröst och smular när man kommer emot det. Har sett tips om både stenolja och primer, men vet inte vilket som bäst får murbruket att stelna. Finns det även nåt som tar fram färgen i teglet?
 
Jag har exakt samma problem...antingen ta fram teglet eller lägga ny puts...

Muren är från 1923 så att foga om lär de ju bli men frågan är ju om man kan göra ren stenarna på nått bra sätt.

Nån murare som har koll?

/Sundsvall
 
Nu har jag testat på ena sidan med en stålborste.. Det verkar funka till viss del, men det verar ändå gå tillbaka lite. Frågan är om det finns nån slutbehandling som framhäver teglets röda färg samt får bruket att stelna...:confused:
 
Har ej gjort syrabehandling inomhus så jag vet inte riktigt hur du skall bära dig åt men så här har jag gjort med klart godkänt resultat.
Förvattna väggen. Blanda 30%ig saltsyra med vatten, 1 del syra och 5 delar vatten gärna i en blomsterspruta men var försiktig med kläder, hud och speciellt ögonen. Spruta på syralösningen nedifrån och upp och skura emellanåt med borste på skaft. Skölj av med vatten efteråt.

Blandningen tar effektivt bort den vita kalkhinnan men är ej något mirakelmedel för att ta bort bruk med!
 
Vi har precis skrubbat vårt nya golv med Sanet från Qvesarum. Utmärkt kemikalie för kalk, salt och bruk. Där kan du också köpa ett vax som tar fram färgen fint. :)
 
Och stålborste!
 
knotobert skrev:
Sen undrar jag vad man använder för att behandla med när man är klar för att "binda" murbruket? Som det är nu är det ju väldigt poröst och smular när man kommer emot det. Har sett tips om både stenolja och primer, men vet inte vilket som bäst får murbruket att stelna. Finns det även nåt som tar fram färgen i teglet?
Tror att det ska gå bra att binda med den primer som man har under silikatfärg.
Kallas ofta silikatbinder. Det är en ofärgad primer, består av vattenglas som går i förening med bruket.
 
Binder inte vattenglas i sig? Kolla Målarkalks hemsida.
Rejält djup i kulören kan man få av linolja. Testade själv på dammigt tegel som bara torkats av med vatten. Jag tyckte det blev för mörkt med linoljan så jag fortsatte inte. Har för mig att det också band lite av den smulande fogen.
 
Någon som provat och kan dela med sig av resultat och erfarenheter?
Har tagit fram teglet i köket och ska nu behandla det på något sätt.

o61u76R.jpg
 
Följer diskussionen med intresse då vi snart ska göra detsamma.

Jag har en kompletterade fråga när ni ändå är inne på ämnet med att ta bort puts från murstocken: jag har nämligen för mig att putsen även har en tätande funktion. Dvs om murstocken används för att leda ut rökgaser så bör den vara putsad.

Någon som har koll på om detta stämmer eller ej?

//Anders
 
A aekeberg skrev:
Följer diskussionen med intresse då vi snart ska göra detsamma.

Jag har en kompletterade fråga när ni ändå är inne på ämnet med att ta bort puts från murstocken: jag har nämligen för mig att putsen även har en tätande funktion. Dvs om murstocken används för att leda ut rökgaser så bör den vara putsad.

Någon som har koll på om detta stämmer eller ej?

//Anders
Vi har en murstock där tre pipor används för eldning och brandskyddsinspektören brukar understryka att putsen ska sitta kvar och att vi gjort rätt som tagit bort tapeterna. Putsen har både funktionen att täta och att indikera läckage genom att sot syns. Men jag har läst någonstans här på forumet att det ska vara ok att ta bort putsen i det rum eldstaden står.
 
M Mortsken skrev:
Någon som provat och kan dela med sig av resultat och erfarenheter?
Har tagit fram teglet i köket och ska nu behandla det på något sätt.

[bild]

Vi penslade med vattenglas en gång, blev lite mörkare men inte alls farligt. Man får vara ganska våldsam för att något ska släppa nu.
Nu med facit i hand hade jag nog spätt ut lite mer och penslat två eller fler gånger istället. Inbillar mig att det tränger in djupare då. Vi strök på nästan outspätt.
 
  • Gilla
Mortsken
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.