Vi har "utstickande tak" där råsponten syns underifrån. Detta skall senare kläs in på undersidan varför ingen behandling gjordes i somras när taket lades.

Nu efter en fuktig höst ser man redan en del påväxt på råsponten. Man ser också att den har svällt och på ngt enstaka ställe därför rest sig lite grann.

Jag är orolig just för fukten och att den ska svälla ytterligare. Vad rekommenderar ni för åtgärder?

* Slipa med slipmaskin eller behandla med grönfri?
* Måla med "fasadfärg" för att träet inte skall kunna suga mer vatten?
* Vintern är på väg med minusgrader till Göteborg nu. Finns det ngt vi kan göra medan det är kallt eller är det bara att vänta till sommaren?

Tacksam för tips.
 
martinradbo skrev:
Vi har "utstickande tak" där råsponten syns underifrån. Detta skall senare kläs in på undersidan varför ingen behandling gjordes i somras när taket lades.

Nu efter en fuktig höst ser man redan en del påväxt på råsponten. Man ser också att den har svällt och på ngt enstaka ställe därför rest sig lite grann.

Jag är orolig just för fukten och att den ska svälla ytterligare. Vad rekommenderar ni för åtgärder?

* Slipa med slipmaskin eller behandla med grönfri?
* Måla med "fasadfärg" för att träet inte skall kunna suga mer vatten?
* Vintern är på väg med minusgrader till Göteborg nu. Finns det ngt vi kan göra medan det är kallt eller är det bara att vänta till sommaren?

Tacksam för tips.
Det är alltid så mycket om och men när det gäller den här typen (dvd fukt-) problem.
Dock, så här hade jag gjort: Inväntat torrt och varmare väder, strykt ytorna med påväxt med Boracol, och sedan klätt in det (jag utgår från att det blir en konstruktion som kan andas).
Jag har svårt å tro att det kan resa sig så mycket mer med bara luftfuktigheten, men håll koll på det bara. Trä kan ju svälla rejält, så skulle det resa sig kan man kanske ge sig på å slipa/såga bort lite så spänningen släpper...

Hoppas det löser sig :)
 
Hej, jag har också råsponten i taksvallet synlig underifrån.
Gillar inte underspikning av någon anledning.

Tror att rätt väg är slipning som du föreslog + grundfärg + färdigstrykning två gånger.

Alltså precis som du säkert har behandlat fasaden.
Nu när det oftast är 95-100% RH är det lika fuktigt och vått på ovansidan som på undersidan av brädor.

Men du får nog vänta några månader.
Det måste bli lite torrare och varmare innan du börjar måla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.