Ack, ack...Vi blir tvungna att skaffa nya tegelpannor till vårt 1900-talshus som nu skall totalrenoveras. Finns det något man kan göra för att pannorna ska få ett äldre utseende snabbare (och därmed slippa vänta ett par tre år innan det börjar smälta in)?

Ikväll fick jag nån slags vild idé om att spruta dem med kaffe, men det var som sagt en vild och snabb tanke och inte vidare genomtänkt. Någon annan som har någon tanke om detta?

Tacksam för alla tips.
// L
 
Alla tegelpannor, även fina gamla lertegelpannor har någon gång varit nya, det är väl inte så konstigt att det emellanåt i ett hus historia finns perioder med helt nytt lertegel.
 
Håller med, tycker att byggnadsvård som filosofi rimmar illa med snabba genvägar och fusk med material. Tänk slowfood och tålamod! :)
 
Tegelpannor håller mycket länge. Det går att köpa begagnade pannor utan att behöva oroa sig för hållbarhet. Är det betongpannor idag eller vad är problemet med de gamla? Om det är riktigt tegel och bara är några trasiga pannor kanske inte alla behöver bytas.

Erik
 
Tegelpannorna som ligger på taket idag är torra som fnöske och knäcks itu. Kvalitén är tyvärr usel på detta äldre hus (byggår 1900) som vi just köpt men som stått tomt och utan underhåll i många år. Vi har övervägt att köpa begagnat taktegel, men av olika orsaker känns det något bökigt. Alternativet skulle därför vara att köpa nytt men försöka få det att inte lysa alldeles nytt och rött.
 
Fast vad jag inte förstår är vad det gör att teglet ser nytt ut några år, det har det ju antagligen varit nytt tegel på huset en gång tidigare. Det är ju inte betongtegel, det nya varar inte för evigt. Min fråga är alltså: Vad är problemet med att det syns att ni har lagt på nytt taktegel?
 
Simply put: För att vi tycker det är fult.
 
Gammalt tegel brändes i vedeldade ugnar med resultatet att de blev lite olika hårt brända och fick lite olika nyanser. Nytt tegel är mycket mer homogent i sin färg. Jag har för mig att jag sett ett förslag på att man kan försöka hitta de pallar med tegel som uppvisar vissa skillnader i nyans och blanda pannorna från dem ordentligt så att man får det nylagda taket lite mer levande.

Att köpa begagnat tegel är givetvis bökigare än att köpa nytt, men då är ni garanterade att få det färdigåldrat. Jag tror dessutom att det även kan vara ganska bökigt att imitera åldern på teglet.

Erik
 
Det kan jag absolut hålla med om, att nytt tegel på ett äldre hus ser lite ocharmigt konstlat ut.

Men jag tror det riskerar att bli än mer konstlat om man försöker fejka till lavar etc på teglet. På mitt eget uthus från 1910 med ovanligt 3-kupigt tegel, fick vi kasta 1/3 av teglen. Resten återanvändes givetvis, tillsammans med ett parti jag hittade via blocket som jag fick plocka ner gratis från en ladugård en timmes bilväg bort. Ett litet äventyr 10 meter upp på en gigantisk ranglig stege, blir yr bara jag tänker tillbaka på det. Men snyggt blev det!

Bara att inspektera och sen uppskatta hur mycket ni behöver byta. Leta på blocket, ta med ett eget ex och jämför på plats. Eller åk ner (?) till www.hedenstedt.nu , hur trevliga som helst att ha att göra med (hade dock inte rätt kvaniteter trekupigt när jag letade).

Hur svårt kan det vara? Ett tips: lasta stående på släpet, vända åt samma håll, så får man med sig flera, 300 per släp fick jag med.
Här är det gratis, t.ex.:



/A
 
  • New Bitmap Image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det måste inte vara bökigt att köpa begagnat och jag tycker nog att det är betydligt bättre än att "fuska" till patina. Som det skrevs ovan instämmer jag med att det passar väldigt illa med byggnadsvård att patinera och få saker att se äldre ut.

Vi köpte begagnat enkupigt tegel till vårt förra hus. Fick skaffa på två ställe för att få ihop tillräckligt. På ena stället låg det nedtaget och vi fick själva lasta det på vårt traktorsläp och köra hem det (det var bara en mil så det var rätt snabbt gjort och vi fick hem allt på ett lass)

På andra stället plockade säljaren själv ner det, packade det stående på lastpallar med pallkragar och fixade en lastbil som fraktade hem det till oss och lastade av pallarna där vi ville ha det. Vi gjorde alltså inget mer än man gör när man köper nytt tegel... vi ringde och hörde om pris och var där och tittade en gång.

Totalt betalade vi runt 10 000 för alla pannor och då ingick nockar och vi fick över så många pannor att det räckte till ett uthus också. Vårt tak var ca 250 m2 stort.

Kolla upp vad det finns för alternativ på blocket i området där ni bor. Det finns stora variationer på tegel i kvalité så allt gammalt är definitivt inte dåligt.
 
Eftersom TS bor i Stockholm är det ju Hedenstedts som gäller, de plockar bort de dåliga exemplaren och har även stora partier
 
Vi har lagat taket på ett uthus. Vi tvättade de gamla pannorna med högtryckstvätten på marken och lade tillbaka. Det gjorde att lagningarna visserligen syns, men inte alls på samma sätt. Egentligen skulle man väl ha haft något rengöringsmedel också så hade det blivit ännu bättre, men det glömdes liksom bort. Nöjd ändå med resultatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.