Vi har fyndat en handgjord pardörr, ett riktigt gediget hantverk och en väldigt vacker dörr.
Vi får den helt obehandlad och vi tänkte givetvis måla den med linoljefärg. Men jag har mest erfarenhet av äldre saker. :) Hur behandlar vi bäst en dörr som är utsatt för väder och vind? Ska den oljas? Hur många varv med linoljefärgen? Någon speciell grundfärg eller annan behandling som rekommenderas?
 
Kul med ytterdörr! Vi vill ha bilder! :)

Jag skulle nog halvolja synligt ändträ och i springor där det kan ansamlas vatten i anslutning till ändträ, ex i ramens skarvar. Skulle dörren vara riktigt hårt utsatt med risk för att den "står i vatten" så skulle jag schellakera ändträt i de områderna.
 
Det kommer. :)
När vi ändå är igång med att begära skulle det vara trevligt med en blogguppdatering! ;)
 
Har precis gjort samma sak. Som du vet finns det säkert många sanningar men så här gjorde jag.
1. Oljade med rå linolja. Rikligt med olja så att trät får suga in ordentligt.
2. Torka av överflödig olja och olja mer om trät har sugit torrt
3. Grundmåla med linoljefärg som är något utspädd med balsamterpentin
4. Måla med enbart färg
5. Slutstryk med enbart färg

De sista punkterna kan du kolla leverantörens recept - kan skilja lite.
Vilken olja (rå eller kokt) kan diskuteras i oändlighet. De flesta använder kokt för den är lite oxiderad i förhand och tränger in och torkar snabbare. Det kan vara risk för mögel med rå linolja om man inte skall behandla träet med exempelvis färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.