Tänkte plantera i pallkragar nu i vår och sommar. Med tanke på att en hel del av det kommer vara ätbart så funderar jag på vad som är bästa sättet att behandla pallkragarna? Går det bra att måla med vanlig utomhusfärg eller borde man försöka se på några mer naturliga alternativ? Insidan av pallkragarna kommer täckas med nån typ av fiberduk som skydd mot ogräs.
 
Har precis laserat 10 begagnade oimpregnerade pallkragar.
Täcker du dess insida med åldersbeständiga plast torde du gå säker.

//David
 
Det finns naturliga färger, som linoljefärg, vattenbaserad lasyr eller Sioo osv. Men jag skulle inte var rädd för att måla dem med t ex slamfärg på utsidan. Finns även något som kallas roslagsmahogny (trätjära, linolja och rödsprit).

Plast på insidan hindrar färgen att nå jorden, men gör att träet åldras fortare, då det blir kondens mellan plast och trä.
 
Tack för tipsen, ska testa!
 
Jag har målat mina med linoljefärg för att skydda dem. Jag tycker det är viktigt att tänka på vad man släpper ut i marken man odlar på. Vissa pigment är t ex giftiga för vattenlevande organismer även om du målar med linoljefärg. Jag hade tänkt mig mina engelskt röda, men valde röd ockra istället av den anledningen. Vackra är de nu pallkragarna :) Lycka till med dina!

PS. Om du väljer linoljefärg, läs på hur den ska späs ut för utomhusbruk med rå linolja. Linoljefärg är dyr, men man blandar i mycket rå linolja så den är drygare än man tror.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.