Hej,

vi köpte ett hus i November -07, på uteplatsen har de förra ägarna lagt mahognytrall för ca 4-5 år sen. Nu när våren kom så såg trallen för jäklig ut, grå och ful så vi tvättade ordentligt och oljade in den men det blev ingen större skillnad tyvärr. Halva uteplatsen ligger under tak och är skyddad från solen och den delen ser OK ut men soldelen bestämde vi att vi måste göra något åt, eftersom vi inte har någon extra trall liggandes eller har hittat något ställe som säljer mahognytrall så bestämde vi oss för att bara köra på, slipa ner och olja in. Vi började nerslipningen med bandslip, vilket tog nästan 20 min per planka! Efter 2-3 plankor så testade vi att olja in dessa för att se resultatet och det var inte så jättekul, inte alls den färgen vi ville ha, på tok för rött.

Så till mina frågor, hur sjutton ska man behandla mahognytrall? Jag läste någonstans att man skulle slipa ner ca 0,5 mm och olja in, vilket vi testat men är inte riktigt nöjda. Gamla ägarna har tvättat med en amoniakblandning, vilket jag har hört att man inte ska göra.
 
  • fult_trä_i_solen.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • slipat_och_oljat_trä.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • trä_under_tak_skyddat_från_solen.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • överblick.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen med erfarenhet av mahogny eller vet var man kan köpa mahognytrall?
 
Jag renoverar ju träbåtar och jobbar säledes en hel del med Mahogny, men jag har aldrig någonsin hört att man skulle lägga trall med mahogny. Främst av kostnadsskäl , jag som vet kubikmeterpriset på mahogny kan inte tro att någon skulle slösa med det så, då ska man nog ha mer pengar en förstånd och huset vara bra lyxigt.
Så första frågan blir , är du verkligen säker på att det är mahogny, av bilderna är det svårt att avgöra även om jag kan hålla med om att det liknar mahogny! Att komplettera i någon större utsträckning kommer du nog skippa när du får veta priset på det!
 
Det är mahogny, de tidigare ägarna la en hel del pengar på vissa delar av huset, designtapeter i vardagsrummet men struntade i att byta ut plastlister runt dörrarna i hallen :D
 
Dubbelkollade med gamla ägaren, det är enligt uppgift Mahogny, köpt på Bauhaus för 4-5 år sen, de tog bort detta ur sortimentet pga för liten efterfrågan(troligen prisets fel).

Han har tydligen tvättat det med amoniak och sedan med högrtyckstvätt och sedan oljat in med olja för ädelträ. Eftersom delar av golvet har blivit grått och trät har rest sig så verkar det inte finnas något annat val än att slipa ner det och olja in det ordentligt flera gånger tills dess att trät inte drar åt sig mer olja. De planker jag testat detta på fick jag olja in 4-5 ggr innan trät var "mätt" på olja.
 
Redigerat:
Under ett tätt skikt av fernissa blir mahogny med tiden gul. Under ett otätt blir den grå. Återställning sker genom skrapning med vass skrapa, slipning och efterföljande mättning med utspädd fernissa. Därefter flera lacklager. Och när jag skriver detta tänker jag på ruffluckorna som jag gjorde iordning häromdagen, dom var slitna och gråa på sina ställen. Att enbart olja tror jag inte på, då måste det ske "en gång i veckan".

Renskrapad mahogny, lite beroende på vilken typ det är, blir ganska röd. Det ser Du på en väl renoverad gammal petterssonbåt.

per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.