Hej!

Har två altaner, en lite större på baksidan (byggd för två år sedan) och en mindre på framsidan (byggd förra sommaren). Båda i lärk. Tyvärr har jag inte behandlat någon av altanerna. De har ju nu givetvis en grå patina, men jag funderar på om man kanske på något sätt skulle kunna återgå till "ursprunglig" kulör? Eller är det försent?

Sen undrar jag lite om underhåll och hållbarhet - är det någon som kan ge lite tips på hur jag nu under de här förhållanden kan göra det bästa jag kan för att hålla rent - och ta bort ingrodd smuts och ev svartmögel..?

Tacksam för svar!
 
Gör inget alls utom att tvätta med såpa, den ska ju va silvergrå.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Gör inget alls utom att tvätta med såpa, den ska ju va silvergrå.
Har hört lite om lasering, men visst inte jätteviktigt med ursprungskulören. Den gråa är kanonfin den med. Främst är det viktigt att det just är silvergrått (isåfall), utan missfärgningar, osv. Knäppte två snabba foton här som kanske inte ger det mest rättvist, men:

- Det är små svarta prickar i klungor lite här och var (hittar inga just nu, men misstänker att det framträder efter tvätt). Mögel? Går att få bort?
- Det är också luddigt (se bild) på rätt många ytor. Är detta på grund av vinterkylan, försvinner detta efter tvätt eller är det något jag har gjort fel eller kan göra annorlunda?
- Mörkare partier lite här och var (se andra bilden) - vad är detta?
 
  • Närbild av en silvergrå träyta med luddiga partier, repor och mörkare fläckar som kan antyda mögel eller missfärgningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på gråmålad träyta med luddiga vita partiklar som diskuteras i inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T trendol skrev:
Har hört lite om lasering, men visst inte jätteviktigt med ursprungskulören. Den gråa är kanonfin den med. Främst är det viktigt att det just är silvergrått (isåfall), utan missfärgningar, osv. Knäppte två snabba foton här som kanske inte ger det mest rättvist, men:

t

- Det är små svarta prickar i klungor lite här och var (hittar inga just nu, men misstänker att det framträder efter tvätt). Mögel? Går att få bort?
- Det är också luddigt (se bild) på rätt många ytor. Är detta på grund av vinterkylan, försvinner detta efter tvätt eller är det något jag har gjort fel eller kan göra annorlunda?
- Mörkare partier lite här och var (se andra bilden) - vad är detta?
Fick du rätt på dessa missfärgningar?
 
L Linaelsa skrev:
Fick du rätt på dessa missfärgningar?
Jag ska låta det torka ordentligt så får vi se; men jag har rengjort nu än en gång så får vi se hur det blir. I värsta fall ska jag slipa ner den. Hur ser det ut för dig, menar du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.