Vi har börjat kolla på kök och fastnat för mörka bänkskivor. Wenge är skitsnyggt men i vårt kök skulle bara skivorna kosta 40k och det känns väl saftigt och gör att man behöver byta ner sig på annan del i huset. Dessutom om man ska vara miljömedveten så är det ett djungelträslag.

Hur blir det om man tar en skiva i obehandlad ek och sedan oljar in den i en mörk olja och slipar? Går det att få det bra? Förstår ju att det inte kommar att bli lika mörkt men det är ok. Sedan fattar jag ju att man behöver olja in skivorna med jämna mellanrum men det behöver man väl med de flesta träslag iaf.
 
JAg kan inte svara på din fråga om hur du får ek en mörkare.
Däremot kan jag berätta hur våra massiva, inoljade & sk exklusiva ekskivor såg ut efter ett par månader i vårt nya fina kök.
Vi fick svarta märken efter kaffeburken och nästan allt annat vi ställde på skivan. Vi oljade in på nytt hur många ggr som helst första halvåret innan vi gav upp och reklamerade.
Då kom en kille från firman i danmark upp till oss i gbg och slipade om den samt oljade in den på nytt. Då vart den ju fin, men sen lämnade han oss med orden att detta är ingen arbetsbänk som man få använda fuktig trasa på. Nähä, men det var vår enda arbetsbänk/avlastningsyta och orka be alla våra tre barn att aldrig ställa något på bänken eller jaga dom med att torka upp spill etc flera ggr om dan
Hur som helst vi gav upp och har sedan dess ställt allt vi ösnkar på den och så slipar vi om efter hand., men alla dessa märken går ju inte bort.
KAnske har vi råkat ut för ett måndagsex, men nu bygger vi nytt hus och det ska bli natursten till bänkskiva.
 
Jag förstår inte. Väljer man trä så kan man inte låta blöta saker stå kvar för länge, man kan inte använda bänkskivor som skärbrädor, osv. Likaså kan man inte låta barnen leka med tuschpennorna hur som helst. Det är väl självklart, eller?

Däremot så går det mesta att återställa.

Ska ha man tåligare yta bör man undvika trä. Välj rostfritt, betong eller sten istället.
 
Vem sa nåt om tuschpennor och skärbräda??
 
Vem sa nåt om tuschpennor och skärbräda??
 
Jag har själv funnit fakta här på forumet om en väldigt bra olja att behandla med, Osmo hårdvaxolja. Stor fördel är att man inte håller på och oljar flera ggr per år utan det skall hålla några år. Däremot bör man ej anv starka rengöringsmedel utan bara såpa om det behövs. Om det blir skadat, slipar man bara på det berörda området och oljar in där. Är man som er då intresserad av att först lasera det mörkare så har de även det i sortiment och enligt provbit som jag såg på Coloramabutiken i Partille såg det väldigt bra ut! De har däremot ej inne produkterna så jag handlade på Colorama, Danska vägen i Göteborg. Det är nämligen svårt att komma åt återförsäljarlistan till Göteborg därför skriver jag detta här. Om ni är intresserade så tänk på att oljan är extremt dryg, jag jobbade in oljan med mjuka sidan av en Svintokudde tills det var mättat. Anv väldigt lite olja för då är det ingen risk för att få "skägg" och behöva slipa. Tidigare har jag läst här att de behandlat två ggr och jag gjorde tre då de finns "skvättisar" i familjen. Då hade jag halva av den minsta burken kvar! Jag anv transparent sidenmatt och det blev väldigt snyggt!
 
Tack för det. Det går att lösa iaf. Få se vad det blir tillslut men någon mörk skiva ska vi ha iaf.
 
Vatten på en massiv träskiva går hur bra som helst om man använder oljan som beskrevs i inlägget ovan. OSMO olja är helt suverän.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.