Jag har byggt en kaninbur i vitt virke och nät som ska stå utomhus. Kan jag behandla trät med något så den håller sig längre?

Jocke
 
Det är nog värre inne i buren där dom kissar för om man inte byter med strö hela tiden så blir botten och väggar blöta.
Och när det fryser så sprängs trät sönder.
Så kontentan är att buren oftast brukar hålla längre än där kaninen kissar.
Men använd någon form av vatten baserad färg eller olja då det är gnagande djur. Fast å ena sidan om det är ren furu så blir den grå med tiden och den kommer med största sannolikhet överleva kaninens livstid.
Kaninägare själv

Pär
 
Joukko, jag har kaninburar och kaninhus som har stått ute i tjugo år utan problem.

Ytbehandla utanpå och se till att det finns tak som leder bort regnvatten så kommer buren att hålla bra.

Den kommer garanterat att hålla längre än kaninerna i alla fall!
 
Och vad du än gör, måla inte med latexfärg, det bara tätar till. Bättre att inte måla alls i såfall. Olja är bra.
 
Jag tänkte olja in den. Orkar inte måla. :) Vad för sorts olja kan jag köra med? Ge gärna något tips på en billig olja.
 
Olja för utemöbler eller trätrall. Kolla Biltema, byggmax, Bauhaus osv.

Vill du ha bättre skydd kan du ta "Roslagsmahogny" dvs linolja, lacknafta/terpentin och trätjära. Men det luktar och kladdar ganska länge innan det torkar, inte så kul för barnen. Passar bättre på carporten.
 
Jag har köpt kokt linolja. Blir det för kladdigt?
 
Nä, den härdar på nån dag eller två. Om man har en stor pöl på t.ex en bänkskiva kan det bli för tjockt så att bara ytan härdar, men tar du på lite lagom går det ganska fort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.