Hej alla!
Jag har nu en trädgård täckt av matjord men jag tänkte vänta till sensommaren med att så.
Ska jag behandla jorden på något särskilt vis för bästa resutat och för att slippa att en massa ogräs tar överhand. Eller är det bara att rycka det som växer upp och sedan hoppas på att gräset tar överhanden när det väl kommer?

Tacksam för tankar och idéer.

//JeRo
 
Varför skall du vänta med att så?
Personliogen tror jag du kommer ha VÄLDIGT mycket ogräs på sensommaren om du inte sår nu.
 
Det är lite det jag är rädd för, men jag ett par anledningar som jag tror talar till min fördel.

För det första så säger "alla" att det är bättre och lättare att så på sensommaren/hösten pga att det är fuktigare då.
För det andra så ska jag måla huset och bygga altan och tänkte slippa springa runt i gräsfröna när jag håller på.

//JeRo
 
Utav egen erfarenhet så är mitt svar, SÅ SÅ SÅ
vi väntade en månad med att så på en del av gräsmattan och jorden blev då hård och full med ogräs så det är bara att så och vattna vattna vattna
Det är bra att ha gräsmatta när man ska måla också för då är det inte lika mycket jord som blåser omkring
Vi sådde i maj och målade i juli utan problem,
 
Blir svårt att hinna få gräset att gro innan jag ska böra måla då jag börjar i morgon...

Låter som om jag borde tänka om med gräset, nu gäller det bara att komma på en bra plan B.

Tack Ni som svarat.

//JeRo
 
Så nu. Visst det kan bli problem att få ett perfekt resultat överallt på första försöket med målning etc. Men du kommer få en fin gräsmatta på större delen av tomten och det är guld värt. Det som inte blir bra krattar till på hösten och sår nytt i. Kanske t.o.m. lyxar till det med en färdig gräsmatta på de kvadratmetrarna det kommer handla om.
 
Jag börjar mer och mer dra öronen åt mig och göra som ni alla säger.
Får försöka klämma in lite grässådd mellan två penseldrag.

För att gå till själva sådden, är jag på rätt spår när jag tror att det funkar bra om jag nu först vältrar jorden, sedan sår och sedan vältrar igen?
Eller har jag missat någon väldigt väsentlig detalj?

//JeRo
 
jag gjorde som du beskrev men efter två veckor ledsnade jag och hivade på ett tunt lager toppdress, sen vart det fart.
JAg fick inte ner fröna i jorden ordentligt förstod jag det som med bara välten.
 
H
Så nu och sen stötsår du och jämnar till i sensommar, gräsfrön är inte så dyrt. Jag skulle inte låta jorden ligga en hel sommar.
 
Jag lät min jord ligga hela förra sommaren. Regnet gjorde så att jorden satte sig bra.
När det gäller ogräset är det ju bra att det hinner komma upp lite. Jag gick med en vanlig kratta och krattade bort allt ogräs.

Har otroligt lite ogräs i år och en väldigt tät och fin gräsmatta , jag sådde agu-sep -08 .
Jag skulle låta jorden ligga tillsig. Oftas är ju ogräs bara ettåriga. Men viktiga är att krattat igenom det
 
En nackdel med att så på sensommaren är att alla småfåglar då håller på att äta upp sig inför vintern. Det bara kryllar av pilfinkar/gråsparvar som smaskar frön för glatta livet. Jag har sått på våren också, och då har jag en känsla av att de håller på med andra saker, då har jag inte haft samma invasioner.
Å andra sidan kan man, oavsett tid för sådd, speeda upp processen och förbättra resultatet genom att täcka sådden med fiberduk. Inte speciellt snyggt med vita "lakan" över tomten, men det håller fukten bättre, skapar ett bra mikroklimat under, skyddar från småfåglar samt störtskurar av regn som annars kan få fröna att flyta omkring innan de slagit rot.
 
På våren har fåglarna fullt upp med att mata ungarna visserligen, men det finns så mycket mygg så det är bara att gapa och flyga runt - mycket mera proteiner i mygg än torra frön till de små skrikande ungarna
 
ja det lilla fåglarna äter av alla miljoner gräsfrön behöver man nog inte oroa sig för.

Man får dock tänka att gräsmatta inte blir klar först före andra eller tredje sommaren.
Dressa och stödså varje år så kommer nog gräsmattan bli tät.
Tar sin tid att få fin gräsmatta :-D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.