Fönstren i vår glasveranda håller på att förfalla, så en renovering måste göras. Bågarna är gjorda i ek (ukrainsk sådan enligt förra ägaren av huset), men har inte tidigare behandlas med olja eller liknande vad jag kan se. Nu har fönsterkittet släppt på många håll, och fukt trängt in mellan tvåglasfönstren vilket gjort att eken börjat svartna.

Fråga: vad behandlar jag eken med på insidan av fönsterbågarna? Antar att jag först måste slipa trärent, kitta om glasen på insidan av fönstren så att kittet fäster mot trä:et, och sedan stryka på någon lämplig olja/lack/whatnot för att göra eken motståndskraftig mot framtida fukt. Eller kan man först olja/behandla och sedan kitta?

Jag oljade tidigare en ytterdörr i ek med Benarolja, och den produkten är ju fantastiskt bra & fin. Men, den gör att eken blir lite mörkare i nyans, och vi vill gärna bibehålla ekens "naturliga" färg (i nysågat skepnad). Kinaolja? Något annat?

Bild 1 visar fönster med "gångjärnssidan" till vänster, Bild 2 & 3 öppnad fönsterbåge, varsin sida.
 
  • Skadade fönsterbågar i ek, kittsläpp och fuktindragning, behöver underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ingen erfarenhet av att behandla ek men till furu är kinaolja av bra kvalitet fantastiskt bra på att hålla fukt borta. Viss på verkan på utseendet blir det naturligtvis. Vill man behålla så mycket som möjligt av ursprungsutseendet är det viktigt att inte stryka flera gånger när träet är mättat eftersom olja som inte sugs in bildar film.
Bra kinaolja. ex. http://www.wibofarg.se/utvandig-malning/produktinfo/jupex.html. Den bästa och mest prisvärda oljan har jag köpt från Sörens färgkultur. 100% tungolja som jag själv blandat med 50% balsamterpentin. Verkar som tungoljan inte finns i webbutiken numera men ring och fråga. Innehavaren är trevlig pratsam och initierad. http://www.sorensfargkultur.se/
Du ska absolut oljebehandla före kittning, vissa rekommenderar dessutom lackering med schellack i falsen före kittning för att trät inte ska suga olja från kittet
 
Redigerat:
hscn hscn skrev:
Har ingen erfarenhet av att behandla ek men till furu är kinaolja av bra kvalitet fantastiskt bra på att hålla fukt borta. Viss på verkan på utseendet blir det naturligtvis. Vill man behålla så mycket som möjligt av ursprungsutseendet är det viktigt att inte stryka flera gånger när träet är mättat eftersom olja som inte sugs in bildar film.
Bra kinaolja. ex. [länk]. Den bästa och mest prisvärda oljan har jag köpt från Sörens färgkultur. 100% tungolja som jag själv blandat med 50% balsamterpentin. Verkar som tungoljan inte finns i webbutiken numera men ring och fråga. Innehavaren är trevlig pratsam och initierad. [länk]
Du ska absolut oljebehandla före kittning, vissa rekommenderar dessutom lackering med schellack i falsen före kittning för att trät inte ska suga olja från kittet
Tack för svar. Ska undersöka närmare om kinaoljan kan vara ok på ek eller ej. Egentligen spelar en eventuell mörkfärgning inne i fönstret någon som helst roll – det viktiga är ju att träet inte får fler fuktskador av kondens etc. Hur vi sedan gör med eken på insidan av bågarna får vi se. Antingen bara lätt slip eller slip + någon matt lack eller helt enkelt bara rengöring :)
 
Claes Sörmland
Eller vanlig halvoljning med linolja, dvs 50% kokt linolja och 50% balsamterpentin (eller lacknafta om man har svårt med terpentinlukten).
 
Halvolja på linolja och terpentin är i många sammanhang en förträfflig produkt. Men på fuktutsatta ytor t.ex. fönster eller trä utomhus är min personliga erfarenhet att tungoljeblandning är helt överlägsen (även som underlag för målning). Givetvis under förutsättning att tungoljan är av hög kvalitet och att man beaktar användningsråd. Ex http://vingstorp.com/webshop/jupex-traolja/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.