Hej,


Jag har gett mig på att gjuta en betongskiva som vi planerar att ha på kommoden i badrummet. Jag har till och med gett det två försök, så nu har jag två skivor och väljer den bästa.


Tyvärr blev ytan på båda skivor antingen ojämn eller "flammig" så jag funderar nu på hur man kan behandla ytan så att den blir snyggare.


Finns det någon typ av färg som liknar betong som man kan måla skivan med? Kanske kan man blanda ny betong och bara lägga på ett litet skikt? Har hört något om "cement-mjölk", men hittar ingen info om det?


Jag kommer inte att gjuta någon mer betongskiva utan vill behandla den bästa av de som jag har gjort redan.


Tacksam för kreativa lösningar!


Mvh,
Lars



Betongskiva_mod.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
vad behandlade du formen med?
kanske skulle funka att slipa den och sen behandla?
 
Slipar du skivan så försvinner det där snabbt och den blir dessutom vackrare på köpet då ballasten tittar fram.
 
Jag har redan testat att slipa men slippappret nöts ned nästan direkt så det fungerar tyvärr inte speciellt bra. Kanske finns det slippapper speciellt för betong. Är fortfarande inne på någon typ av färg eller annat typ av skikt som man kan lägga på. Någon som har idéer?
 
larv4 skrev:
Jag har redan testat att slipa men slippappret nöts ned nästan direkt så det fungerar tyvärr inte speciellt bra. Kanske finns det slippapper speciellt för betong. Är fortfarande inne på någon typ av färg eller annat typ av skikt som man kan lägga på. Någon som har idéer?
Du måste använda slipper med kiselkarbid för sten/betong. Bosch har en serie som heter "Best for stone" som är ganska bra. Snabbast avverkning får du med diamantkoppskiva till vinkelslipen vilken oftast är den bästa att börja med för att plana skivan och ta bort gjuthuden. Färg eller helt täckande ytskikt är ju synd för då tappar man hela meningen med att använda betong som material tycker jag och slitstyrkan blir ju betydligt sämre.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Jag gjöt en ny skiva. Se resultat nedan. Problemet med flammigheten uppstod inte på den nya skivan.

Men - efter att ha läst ett flertal olika trådar bestämde jag mig för att behandla skivan med linolja. Det har jag nu gjort två gånger. Det räcker dock inte eftersom skivan snarare suger åt sig oljan, istället för att bildas en "hinna" som skyddar mot vatten och annat.

Så min fråga är hur jag nu ska behandla den för att få ett ytskikt som täcker riktigt bra mot vatten, tvål m.m. som kommer att spillas på skivan.

Tacksam för tips!

20140513_210659.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
larv4 skrev:
Jag gjöt en ny skiva. Se resultat nedan. Problemet med flammigheten uppstod inte på den nya skivan.

Men - efter att ha läst ett flertal olika trådar bestämde jag mig för att behandla skivan med linolja. Det har jag nu gjort två gånger. Det räcker dock inte eftersom skivan snarare suger åt sig oljan, istället för att bildas en "hinna" som skyddar mot vatten och annat.

Så min fråga är hur jag nu ska behandla den för att få ett ytskikt som täcker riktigt bra mot vatten, tvål m.m. som kommer att spillas på skivan.

Tacksam för tips!

[bild]
Hårdvaxolja eller golvlack i badrum.
Eftersom du inte har slipat och portätat skivan med vattenglas (för sent nu tyvärr eftersom du linoljat) får du räkna med att det kommer behövas ganska många stryckningar innan du kommer bygga upp en tillräckligt tjock film på ytan.
 
Redigerat:
Jag hoppar på en gammal tråd i ämnet med min fråga om slipning av betongbänkskiva.
Jag har gjutit två av tre skivor till köket och jag har gett mig på att slipa den första med stenpapper i excenterslip... Det tog en evighet med grovt papper och det är fortfarande inte bra! Min fundering är att gå över till diamantslip för den första grovslipningen. Dock vill jag inte lägga ut någon förmögenhet på det projektet, utan hade snarare tänkt mig köpa nån relativt billig slipskiva till vanlig vinkelslip. Är detta en vettig idé? Jag har ingen som helst erfarenhet av denna typ av slipning. Är det lätt att råka slipa jack och märken eller att avverka för mycket? Går det att fukta betongen innan slipning för att det inte ska damma något vansinnigt?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.