Hej,

Jag har kommit över två massiva ekskivor som jag ska ha som utebord. På vintern lägger jag en presenning över men skivorna kommer givetvis vara utsatta för sol och vatten.

Han jag köper av rekommenderade bara vanlig olja varje vår så skulle det stå sig bra. Men jag vill lyssna in den samlade åsikten på forumet också. Jag har tex funderat på Osmo hårdvaxolja eller rå linolja blandat med terpentin som jag impregnerar mina fönster med.

Vore såklart skönt med en lättrengörlig yta för kaffe och ketchup, men jag kommer nog acceptera att ”livet” sätter sina spår i skivorna.
 
S SimonZ skrev:
Hej,

Jag har kommit över två massiva ekskivor som jag ska ha som utebord. På vintern lägger jag en presenning över men skivorna kommer givetvis vara utsatta för sol och vatten.

Han jag köper av rekommenderade bara vanlig olja varje vår så skulle det stå sig bra. Men jag vill lyssna in den samlade åsikten på forumet också. Jag har tex funderat på Osmo hårdvaxolja eller rå linolja blandat med terpentin som jag impregnerar mina fönster med.

Vore såklart skönt med en lättrengörlig yta för kaffe och ketchup, men jag kommer nog acceptera att ”livet” sätter sina spår i skivorna.
Hej!

Gammal tråd men jag testar. Jag har exakt samma fråga som du. Har precis byggt ett bord i ek med breda ekplankor som bordsskiva. Bordet kommer att stå utomhus, sannolikt med en pressening över sig under vintern. Tänker att det vore bra att åtminstone behandla skivans ovansida med något. Dock vill jag inte ha något med pigment i, vill att bordet grånar naturligt med tiden.

Ser dock att du inte fick något tips här. Hur gjorde du till slut? Om någon annan på forumet har någon bra idé så vore det också fint!
 
  • Utomhus dukat bord, trä, blommor, porslin, fika, stenplattor, trädgårdsstolar, natur, mysigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbord fotograferat underifrån, visar sammanfogningsteknik, vått stenplattor, grönska i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SimonZ
  • Laddar…
Hej!

Jag kör linoljesåpa på våra våra ekytor som står ute året om. Tvätta först med 4/1 blandning och låt det torka. Sen sprayar jag med 1/2 blandning. Fullkomligt dränker ytorna. Vädret jämnar ut det hela sen.
Nu får du en gråsilvrig yta efter något år. Efter en vinter ute kan det förekomma lite svarta prickar på ytorna men dom försvinner när du gör behandlingen. Träytorna kan också fälla lite fibrer men med en Schotch Brite svamp blir ytan åter len.

Dag
 
  • Gilla
PFA
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej!

Jag kör linoljesåpa på våra våra ekytor som står ute året om. Tvätta först med 4/1 blandning och låt det torka. Sen sprayar jag med 1/2 blandning. Fullkomligt dränker ytorna. Vädret jämnar ut det hela sen.
Nu får du en gråsilvrig yta efter något år. Efter en vinter ute kan det förekomma lite svarta prickar på ytorna men dom försvinner när du gör behandlingen. Träytorna kan också fälla lite fibrer men med en Schotch Brite svamp blir ytan åter len.

Dag
Hej Dag och tack!

Det var egentligen svaret jag hade hoppats på. Jag använder nämligen (Källans) linoljesåpa till våra trädäck (impregnerat virke) och är väldigt nöjd med resultatet. Trallen blir ”len” och skön att gå på, den blir ren och förhoppningvis tåligare. Dessutom grånar trallen med tiden precis som den hade gjort utan linoljesåpa.

Det jag har varit fundersam kring är att ek är mycket tätare (högre densitet) än impregnerat virke och kanske därför inte träcker ner så bra i fibrerna. Det ska ju helst inte bli en hinna antar jag? Har därför funderat på om en tunn och opigmenterad träolja för ädelträ därför kanske vore bättre.

Har du gjort detta under flera år? Någon bild? 😊

Så här brukar jag göra med trädäcket:

Sopar trädäcket. Rolla det med 12% ättika (ogräsättika) med vanlig målarroller och långt skaft. Låter verka några dagar. Detta tar bort alger och annat grönt och skadar inte virket. Borstar av igen. Tvättar/skrubbar trädäcket (skurborste med skaft) med ljummet vatten och någon matsked linoljesåpa av god och fet kvalitet i en 10-litersspann (använder som sagt Källans linoljesåpa). Spolar av. Häller ut strängar av outspädd linoljesåpa och skrubbar återigen trädäcket. Sköljer inte bort linoljesåpan efteråt.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Om du tänkt täcka bordet med en pressening, se då till att det är luftigt under. Ligger det en blöt press mot bordet halva året riskerar du att det blir både mögligt och fult.
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Om du tänkt täcka bordet med en pressening, se då till att det är luftigt under. Ligger det en blöt press mot bordet halva året riskerar du att det blir både mögligt och fult.
Yes, bra tips. Det är tanken!
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Har ett bord gjort i fura och det är behandlat med hårdvaxolja. Har funkat kanon för oss.
 
  • Gilla
PFA
  • Laddar…
G Geschwindt skrev:
Har ett bord gjort i fura och det är behandlat med hårdvaxolja. Har funkat kanon för oss.
Provade med linoljesåpa uppblandat med lite vatten. Ser ut att fungera bra, får se hur det blir över tid.
 
Hej!

Ser att tråden vaknat 🙂

Jag byggde mitt bord med två st 4,5m tre tum ekplank jag kom över. Jag la dom på två stora granitblock. Jag behandlade skivorna med linolja. Tror jag blandade ut första behandlingen med förtunnande. Använder alltid rå linolja. Tycker det impregnerar bäst.

Har ingen bild tror jag men de har blivit fint gråaktiga. Tänk på att dom krymper när det står ute året runt. Jag täcker bara bordet på vintern med plåt.
 
  • Gilla
PFA
  • Laddar…
Hittade detta. Kanske säger lite om färgen iaf. Och att jag gillar Carbonara 😁
 
  • Matlagning utomhus på kadai med tärnat kött, Island flagga, pappershandduk, koppar, gräs och trädgårdsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
KreativaB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.