AnneFi
Hejsan!
Sambon har varit och köpt vax som vi ska behandla vår
Bänkskiva i betong med. Produkten är rekommenderad i affären men det står ingenstans att den är till för bänkskivor och med tanke på att jag ska äta maten som tillreds på skivan är det ganska viktigt för mig att veta att den inte är giftig.

Hur kan jag veta om vaxen är okej?
 
Borde gå att googla efter säkerhetsdatablad för produkten. Det ska ju finnas på allt som kan komma att användas på en arbetsplats så det finns ju på det mesta.
 
AnneFi
Jag har säkerhetsdatablad men vet inte vad det ska stå i det
 
Det brukar finnas en rubrik "farliga egenskaper" och en som kan heta "toxikologisk information" dessa brukar beskriva om det är farligt på något sätt.
Bladen kan variera men de toxikologiska egenskaperna ska anges om det är giftigt.
 
  • Gilla
fallera
  • Laddar…
AnneFi
Jag förstår inte säkerhetsdatabladet Det står bara något om att kriterierna för klassificering inte är uppfyllda.
Länk till säkerhetsdatablad finns i inlägg 4
 
Det som står är att det inte är ett farligt ämne men kan ge irritation på hud och ögon samt att det påverkar marinmiljö.

Om man tittar på H 315, H319, H 400, H412 indikerar detta ovanstående. Det som jag uppfattar som värst är nog risken för skador på ögon men det är ju vid användning av produkten innan den torkat på skivan.

Men vi har säkert någon bättre expert på forumet när det gäller gifter.

Klassificeringen kan du hitta här tex:

http://en.wikipedia.org/wiki/GHS_hazard_statement

Jag skulle personligen vågat använda produkten.
 
AnneFi
Tack så jättemycket för hjälpen.
Vi ska ha barn vilken dag som helst nu och jag vill inte
Behöva oroa mig för att lägga exempelvis nappen på skivan.
Barn är ju så mycket känsligare än oss vuxna.
Naturligtvis kommet vi att vänta tills det härdat ordentligt innan skivan används.
 
sammanlagt är det 5,5% kemikalier i detta konserveringsmedel. Av det är max 2,5% vax och resten är ju vatten så det snarare måste torka ut än härda :).
Känns som en medel som ska sprayas på eller doppas i för att konservera något. Man kan ju undra varför ska det vara bra för en betongbänk.
gaia
 
AnneFi
Det skulle appliceras med trasa i tre lager.
Den är ju inte enligt produktbladet till bänk utan till väggar tror jag men de hade själva använt den i sitt kök på arbetsplatsen.

Jag vill bara inte ha fel produkt och slänga en hel gjutning åt helvete och med tanke på att en förlossning väntar vilken dag som helst så är jag inte så sugen på att dra ut på det här något mer genom att använda fel saker. Är i ganska stort behov av en vask på boendeplan snarast :/
 
jag är överraskad att den är så pass trögflytande :)
Lycka till med bordskivan!
gaia
 
AnneFi
gaia skrev:
jag är överraskad att den är så pass trögflytande :)
Lycka till med bordskivan!
gaia
Tror du att produkten är skit? Tanken är ju att den ska skydda från fläckar. Är inte så sugen på att gjuta en skiva till om en månad.
 
vet ej vad det är för produkt och om den fungerar tillfredställande på en betongyta . Tyckte bara att det var litet lite vax i vaxet i detta vax emulsion som ska vara en .... konserveringsmedel.
Du får kanske behandla skivan med jämna mellanrum så att betongen håller sej torr och fläckfri.
gaia
 
Det finns bättre medel att behandla betongdiskbänkar. Själv jobbar jag med ett egentillverkat vax men har sett att det finns bra produkter i en del nätbutiker (vilka jag också har prövat). Minns inte namnet nu men googla på betongvax så hittar du nog rätt. Bör vara både sealer och vax.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.