Hej,

Fick med mig en hög med några hundra år gamla golvplank i furu från ett rivet härbre när jag hälsade på föräldrarna senast. Rejäla bitar som är ca 40cm breda och 6cm tjocka som är tänkt att bli en bordsskiva till altanen (sambons idé såklart).

Vad bör dessa behandlas med för att tåla att stå utomhus? Tanken är att slipa ner till en fin yta och sedan behandla med något som står emot svensk sommar. Vi vill inte måla.

Kom gärna med förslag på vad vi bör använda och med motivering varför.
 
Såpskura regelbundet? Det bevarar en grånad lyster. Lack och annat kommer ovillkorligen se dåligt ut ganska snabbt, lack flagnar och olja blir mörkt.
 
nanowire nanowire skrev:
Såpskura regelbundet? Det bevarar en grånad lyster. Lack och annat kommer ovillkorligen se dåligt ut ganska snabbt, lack flagnar och olja blir mörkt.
Tack för svar. Behöver man göra något annat innan man såpskurar eller skyddar det tillräckligt mot väta osv? Hur ofta skulle du säga är regelbundet?
 
O oolsson_ skrev:
Tack för svar. Behöver man göra något annat innan man såpskurar eller skyddar det tillräckligt mot väta osv? Hur ofta skulle du säga är regelbundet?
Jag tolkar dig som att ni är ute efter ett rustikt utseende med de grova furubräderna. Furu är inte ett särskilt motståndskraftigt träslag. Såpan kan nog inte sägas skydda speciellt mycket utan det handlar väl mer om att skura det så snart det inte ser fräscht ut. Om bordet står ljust och luftigt under sommaren och luftigt under något som skyddar mot nederbörd under de andra årstiderna kommer trät sannolikt inte ruttna. Och motsatsen så klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.