Hade tänkt att fräscha upp en gammal 1800-tals bänk utan att för den delen förstöra ådringen/ytstrukturen.
Jag vill göra den så mörkbrun som möjligt. Ytan känns matt överlag o jag tycker inte det verkar sitta nån lack. Jag behåller den gärna relativt matt.
Vad är det som gäller? en mörk bets/lasyr? nån typ av pigmenterad olja/lack? Både och?

Tacksam för alla sorters tips!

Mvh Olof

91102_1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej Olof,

Vad jag personligen föredrar när man ska förstärka kulören är alcros träbets med parkettlack. träbets överlag är jäkligt skönt och lätt att jobba med och du behöver nästan bara en trasa för att gnugga in färgningen.

En bets måste dock skyddslackas efteråt eftersom pigmentet bara ligger bundet i ytan och kan nötas bort (därav parkettlack).

Till din bänk tror jag att bara en opigmenterad oljning skulle ge ett mycket snyggt resultat. Om du slipar ytan så den är jämn först så kan du buffa den oljade ytan med en fin scotch brite så den får lite djupare lyster, men ändå inte ett "extra lager". Olja ju lätt att underhålla också.

Det finns en uppsjö av olika behandlingar att föreslå beroende på vilket utseende och användningsområde bänken ska ha, så du kan ju besöka din färghandlare och spana på lite prover.
 
Bra tips!
Det som inte riktigt syns på bilden är att sidorna går mot det röda hållet; lite likt mahogny eller cherry. Och det vill jag ha bort; därför tror jag man måste inkludera nåt pigment i behandlingen? En pigmenterad olja kanske gör jobbet? Ju enklare ju bättre, förutsatt att slutresultatet inte blir lidande. Jag har egentligen aldrig oljat något o jag vill inte att resultatet blir för glansigt. Absolut inte glansigare än 40. Helst mer matt än så.
 
Och med det sagt kanske det är bättre att använda alcros träbets (med lite pigment) och sen bara lägga på en matt/halvmatt lack efteråt? Då blir den ju definitivt matt iaf.
 
Linoljelasyr kanske kan vara något för dig?
 
Slipa den trären, kör sedan någon av Herdins vattenbaserade äkta betser:
http://www.herdins.se/sv/betser/herdins-akta-bets__28
Kastanjebrun tror jag kan fungera här men de är så billiga så köp ett par som ligger nära och testa dig fram.
Sedan avslutar du med två lager matt hårdvaxolja, antingen Herdins egna som är uretanförstärkt och lite mer slitstark eller Osmos som är mer miljövänlig.
 
HSV1 skrev:
Bra tips!
Det som inte riktigt syns på bilden är att sidorna går mot det röda hållet; lite likt mahogny eller cherry. Och det vill jag ha bort; därför tror jag man måste inkludera nåt pigment i behandlingen? En pigmenterad olja kanske gör jobbet? Ju enklare ju bättre, förutsatt att slutresultatet inte blir lidande. Jag har egentligen aldrig oljat något o jag vill inte att resultatet blir för glansigt. Absolut inte glansigare än 40. Helst mer matt än så.
Problemet i så fall är att du fortfarande har en grundkulör som är mahogny el. dyl. alla transparenta behandlingar du lägger ovanpå kommer att ha samma baston. Som Helioz föreslog så är det bäst att börja med trärent underlag och välja en helt ny kulör (bets, vax eller olja).

Edit: Parkettlack och trälack finns i matta varianter. En vax eller olja blir like glansig som underlaget, så om du finslipar hela möbeln kan det bli väldigt blankt, men att dömma av skicket så är det nog lugnt :)
 
En sådan bänk hade jag föredragit att vaxa. Den är vacker som den är och kommer troligen snarare att se nyproducerad ut om du renoverar den enligt din plan.
 
Lägg en dyna eller duk över och låt den vara som den är!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.