Lite nyfiken på hur ni som har automatisk utaskning har gjort med askbehållare? Eldar med spannmål och vill göra någon form av behållare där skruven mynnar ut med lastarfästen. Idéer, ritningar, länkar eller bilder?
 
Hej! Jag har samlat på mig delar för att bygga en automatisk uraskare, med bla delar från en spannmålsskruv, en enfas winschmotor som kan reverseras vid behov samt en elektrisk automatisering. Uppsamling av aska skall göras i ett ventilerat gammalt tryckkärl 300-500 liter. För din del är det väl enkelt att svetsa fast ett redskapsfäste på tanken och tillverka någon lämplig form av spridaröppningar som kan öppnas vid behov. Sedan är det bara att "köra ut" askan på lämplig grönyta som behöver gödning...

Lycka till... Martin
 
Funderar hur man löser att stänga behållaren när man drar bort den för att minimera spill. Undrar också om det kan vara problem med "tjuvluft" in till pannan via skruven?

Tömningen av behållaren hade jag tänkt lösa med ett spjäll som jag tömmer i en gödningsslunga för att sprida ut på åkern
 
_ap_
dom flesta asklådor är slutna, alltså inte ventilerade.
Om man råkas få obrännt material i askan är det visst bra om det inte kan tjuvdra genom lådan.
Med vetos lösning minimeras spillet,jag tror man slår av skruvarna medans man tömmer för att förhindra tömning på backen.
 
  • vetos.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett justerbart återfjädrande spjäll som askan trycks emot skulle kunna leda till ett tjuvluftsfritt system. Spjället skulle väl lämpligen sitta i rörändan innemot askbehållaren. Låter man lite aska stå kvar i röret hjälper den till med att täta...
 
Ser ut att vara en fin behållare _ap_!

Den lösningen innebär dock fler motorer och skruvar. Hade tänkt mig en konstruktion där askskruven går horisontellt ut från pannan via skruv rakt in i botten på en behållare och trycker asken uppåt.

Så som tankarna flaxar idag så hade jag tänkt mig någon form av snabblås mellan behållare och skruv samt ett skjutspjäll som hindrar askan att trilla ut vid tömning av behållaren. Lufttätt låter ju bra men med tanke på att askan stiger i behållaren så bör väl luft behövas tryckas ut? Kanske det finns någon sorts backventil för luft att montera på behållaren som gör att luft kan komma ut men inte in?
 
_ap_
På alla asklådor jag sett och på båda pannor jag haft trycks askan bara in i en sluten behållare.
Det kommer förmodligen funka för er också.
Ska lägga upp en bild senare på en anna asklåda som är enkel och funktionell.
 
Det tackar vi för!
 
_ap_
bättre sent än aldrig, här kommer den.

Lådan är ruskigt enkel, utan avluftning.
Skruvarna går inte in i lådan utan slutar just före, man lossar lite och sen fäller man ner "locken" så inte askan åker ut.
Vet inte hur det är med spannmål men med flis blir askan som mjöl och låter man
skruvarna packa aska trillar nästan inget ut när man lossar.
 
  • IMG_0848.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja något sådant var det jag hade i tankarna. Något större eftersom det blir mycket aska av spannmål. Den är väldigt fluffig så jag hade tänkt mig att låta skruven sluta precis utanför behållaren i nedre delen och låta den "packas" och tryckas uppåt i kärlet. Kanske det hade fungerat om man anslöt det runda röret (skutmatarskruven) till en kort fyrkantig kanal med snabblås och ett skjutspjäll i fyrkantskanalen?

Ja jag har inte bilden helt klar för mig utan får väl fortsätta spåna. Kom gärna med fler idéer!
 
Gjorde en askbehållare på en kubik i höstas där askskruven går rakt in i behållarens botten och trycker askan uppåt Har eldat upp ca 15 kubik havre under hösst och vinter och behållaren är bara halvfull. Fungerar alltså utmärkt!
 
I mitt system har jag en skruv som drar ut askan till en liten låda. Från den lådan en annan som trycker iväg den upp till toppen på en plåtlåda där den får ramla ner av sig självt.Lådan är som ca två banakartonger stor med löst lock. Det är kärnlösa skruvar och det är så pass med aska kvar i slangen till lådan att det kan aldrig dra luft den vägen. Varken ut eller in i pannan.
 
Min är en kraftig skjutande skruv med kärna. Alltid aska som täpper till mot luft eftersom skruven löper ut i botten på behållaren. Glömt vad det är för diameter men den är väl ca 13-14 cm skulle jag tro. Du har föresten fått mail på ditt pm Skalman!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.