Jag och min fru har precis blivit husägare där huset har en tillbyggnad utan vind, helt öppet upp till nocken. Vi älskar det, då det var anledningen till husköpet från första början.
Nu har vi blivit kluvna om vi ska behålla vinden i den ”originella” delen av huset eller ta bort vinden helt så det blir ensidigt med tillbyggnadens öppenhet. Jag vet ej exakt antalet kvm vinden ligger på, men en killgissning på ett ca 25-30 kvm.
Vad gäller allmänt förvaring i huset så har vi gott om det för säsongsprylar osv i form av garage, skrubb under trappan, 2 förråd på tomten (varav ett utav dom är mer isolerad för vintern på 9 kvm) och ett sovrum som ska bli ett walk-in closet.
Till mina frågeställningar;
1. Höjs/sänks ett hus värde om en vind existerar eller ej?
2. Är vinden ens generellt värd att behålla med tanke på ovan mängd förvaring, som vi har?
3. Om ja på föregående fråga, bör den inredas och göras till mer än en kallvind till förvaring?
4. Vad är en dyrare lösning? Att ta bort vinden helt eller inreda den?

Vi uppskattar all typ av tips och råd till två unga och oerfarna människor inom husägare-livet.
Vi vill inte agera på något som sedan leder till livslång ånger i efterhand.
 
B
Spontant låter det som ofantligt mycket merarbete för en sak som uppfyller en funktion idag.

Jag tror, utan att veta att det kommer bli en dyr lösning att riva ner och isolera om innertaket för att ni ska få en enhetlig estetik i huset.

Förvaringsyta är alltid bra att ha så jag skulle nog be er känna in huset under några år istället för att förhasta er.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
B Bongtor skrev:
Spontant låter det som ofantligt mycket merarbete för en sak som uppfyller en funktion idag.

Jag tror, utan att veta att det kommer bli en dyr lösning att riva ner och isolera om innertaket för att ni ska få en enhetlig estetik i huset.

Förvaringsyta är alltid bra att ha så jag skulle nog be er känna in huset under några år istället för att förhasta
B Bongtor skrev:
Spontant låter det som ofantligt mycket merarbete för en sak som uppfyller en funktion idag.

Jag tror, utan att veta att det kommer bli en dyr lösning att riva ner och isolera om innertaket för att ni ska få en enhetlig estetik i huset.

Förvaringsyta är alltid bra att ha så jag skulle nog be er känna in huset under några år istället för att förhasta er.
Tack för tipset! 👍

Vi kommer inte agera på ett sådant projekt här och nu. Framför allt inte när det finns annat som behöver prioriteras, såsom badrum och kök.
Men vi var väl mest nyfikna framför allt på hur stor påverkan det skulle ha på husets värde osv.
Vi har för övrigt inte pratat med något företag ännu. Jag kände mest att det är onödigt om någon har här gått igenom samma scenario och skulle vilja dela med sig om det är värt eller ej.
 
surris
För värdet på huset har det nog föga betydelse. Båda lösningarna har sina fördelar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.