Hej!

Rev ut vårt badrum idag. Taket bestod till en början av 1-2 mm tjock fanér, under den masonit, reglar och till sist pärlspont. Hittade mögel i i både masoniten och pärlsponten då tidigare ägare målat med vanlig takfärg för sällskapsrum.

Väggarna bestod av kakel direkt på träfiberskiva, under detta fanns pärlspont också.

Golvet består av i rätt ordning kakel, fix, kakel, 3-4 cm betong, plastmatta, råspont eller brädor.

Hur gör jag nu för att få allt rätt?

1) Ska jag behålla pärlsponten i tak och bara måla med våtrumsfärg eller ska jag gipsa det och sedan måla? Spelar det någon roll?

2) Ska väggarna rivas in till reglarna och byggas upp med OSB och sen våtrumsskiva eller kan jag sätta upp våtrumsskiva direkt på pärlsponten?

3) Ska jag bila upp allt ner till trägolvet och sen lägga på nya golvspånskivor eller ska jag bara ta bort ner till betongen? Har tänkt att ha in elektrisk golvvärme.
 
Uppdatering

Har nu rivit lite till och hittat betonggolv i badrummet. Den bit som bestod av trä var bara ca 0,5 kvm stor, hörde förmodligen till den äldre delen av huset. Har bilat bort all kakel på golvet. Kommer därför att gjuta upp den bit som inte är i betong med någon form av betong. Sen ska jag flytspackla golvet för vidare renovering.

Väggarna är av träpanel, utanpå dessa finns pärlspont, gips och till slut kakel. Har rivit bort kakel och gips. Kommer låta pärlsponten vara kvar då jag bedömer att konstruktionen är tillräcklig stark. Nya våtrumsskivor ska på och sen tätskick och kakel.
 
Jag har nyss gjort ett badrum som också hade spont utanpå en kraftigare trästomme på väggarna. Jag behöll detta och satte på godkända våtrumsskivor i zon 1 och gips i zon 2. Då har man en bra undergund för att skruva handdukshängare och annat i. Det är till och med godkänt att skruva handfat i detta under förutsättning att trästommen är tillräckligt kraftig (mer än bara pärlspionten).

Om pärlsponten i taket är OK så tycker jag också att du kan behålla den och måla med våtrumsfärg. Att du hittat mögel i den gamla takkonstruktionen tyder på att ventilationen inte är OK (det ska normalt inte kunna mögla i taket) och jag föreslår att du sätter in en kraftig frånluftsfläkt med rejäl eftergångstid (c:a 1/2 timme) efter varje besök i badrummet (kopplas med automtstart på belysningen). Fuktstyrning av fläkten kan man också ha, men min erfarenhet är att en sådan är alltför onoggrann för att gära någon egentlig nytta. Endera sätter den igång och går konstant eller startar den inte alls vid de fuktnivåer som man vill eliminera. Inställningen är helt enkelt alldeles för oprecis och instabil (ändrar sig med tiden).
 
Tack för dina synpunkter och förslag!

Jag har fortsatt riva samt bygga upp badrummet och har faktiskt gjort så som du föreslagit. Har dock stött på ett litet problem, vet inte om ventilationskanalen fungerar så det ska undersökas innan en ny elektroniskt styrd fläkt införskaffas.

Väggarna är precis som du skriver uppbyggd av träplankor och utanpå dessa finns pärlsponten.
 
Det låter bra. Fixa ventilationskanalen så blir det nog OK sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.