Köpt ett hus från 1946 och först upp på prio listan är att renovera WC och lägga till en dusch. Den nuvarande WC som kommer bli WC / D är 1,75m x 1,50m vilket går men är kanske lite litet. Det finns troligen en möjlighet att stjäla lite plats från köket men då blir ju den mindre så går lite fram och tillbaka om det är vart det. Vad tycker folket här på BH? - mer yta i badrummet eller behåll kvm i köket?

Då jag är van med Stockholms storlekar på badrum är egentligen det mindre måttet inte ett stort problem för mig personligen, men det är lite now or never om badrummet ska växa några cm och man vill inte vara dumsnål på detta. Huset var ursprungligen ett typiskt 40-tal egnahem på 70 kvm + 70 kvm källare som man sedan byggt ut med extra vardagsrum och sovrum så totalt hamnar vi på 136kvm + 70 biy. Enda badrummet ligger i källaren och sen finns det WC'n på entreplan som är den som nu också ska få en dusch. Drömscenariot vore att även kunna smyga in en liten tvättmaskin så man har tvättmöjlighet på entreplan också
Handritad skiss av rumslayout med möbler, dimensioner och dörrindikation på rutigt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här kanske.
 
  • 3D-planritning av ett litet badrum med mått, innehåller dusch, toalett och handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Holypain
  • Laddar…
T ToreJ01 skrev:
Så här kanske.
Oh wow! Tack Tore!!! Väldigt likt vad jag tänkt (ville se om det gick att sätta wc mot väggen med fönster så man kan ha en ordentlig spegel

Så antar du röstar för att behålla storleken som den är? Och inte ta plats från köket :)
 
BirgitS
Köket ser ju redan rätt trångt ut med smala gångar. Går det att utöka köket på något sätt?
Det känns ju som att det är en förutsättning för att utöka badrummet. Eller är det bättre plats än vad det ser ut som?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Köket ser ju redan rätt trångt ut med smala gångar. Går det att utöka köket på något sätt?
Det känns ju som att det är en förutsättning för att utöka badrummet. Eller är det bättre plats än vad det ser ut som?
Har är planlösningen från hemnet (så måtten tex för WC är lite off). Tänkte öppna upp mot matsalen lite mer och för att få loss mer plats till WC / D så skulle det kräva att ingången till köket från hallen blir en del av badrummet istället - blir då något av ett parallell kök med en stor matsal. Kortsiktigt planerar jag inte att flytta på köket då jag redan har badrum, ventilation, uppvärmning, fasad, dränering och ytskikt att fixa först haha
Svartvit ritning av en lägenhetsplan med terass, vardagsrum, kök, flera sovrum och matrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Skulle det gå att flytta frys och kyl så att de står till bredvid murstocken där det nu är en arbetsbänk?
Då skulle badrumsväggen kunna flyttas 60 för att ta högskåpens plats. Ugnen får placeras i ett underskåp. Men det är ju bara du som kan avgöra om du förlorar för mycket utrymme i köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.