Hej hej, ska bygga ny trall på sikt (är lite tidig i planeringen då det troligtvis sker nästa sommar/vår men iaf skönt att vara väl förberedd).
Jag tycker en nylagd trall med grön impregnerat virke är som allra snyggast när den är ny!
Läser om tips och råd, sida upp och sida ner om sioo, olja såpa osv osv osv … Men finns det någon metod som får virket att behålla sin gröna färg längre än en annan metod?! Och isf vad och till vilket pris?
 
S
det där kan va riktigt svårt.
olja utan pigment och skydda från solen?
 
Nix. Den gröna färgen kommer lakas ur ganska fort. Om du vill ha en grön trall måste du lasera eller måla trallen grön. Men det kan du inte göra direkt, utan du måste vänta en säsong eftersom virket måste torka först.
 
S
Vanbeasten skrev:
Nix. Den gröna färgen kommer lakas ur ganska fort. Om du vill ha en grön trall måste du lasera eller måla trallen grön. Men det kan du inte göra direkt, utan du måste vänta en säsong eftersom virket måste torka först.
:thumbdown:
här försökte jag hålla hoppet uppe.
 
SBH skrev:
:thumbdown:
här försökte jag hålla hoppet uppe.
Om du byter trall varje år så är den ju ny och förhoppningsvis grön.;)
Kan man inte färgsätta träolja så den blir lite svagt grön då kanske ?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
S
Micro skrev:
Om du byter trall varje år så är den ju ny och förhoppningsvis grön.;)
Kan man inte färgsätta träolja så den blir lite svagt grön då kanske ?
grön karamell färg, hur svårt är inte det att få bort? :wow:
 
Det finns träoljor avsedda för att färgsättas så välj en sådan och olja. Se till att välja en bra olja som inte missfärgas.
 
Gör man ingenting så blir den grönare och grönare för varje år speciellt på hösten, hal och fin blir den också.:wow:

Men om man skurar den med Klorin minst en gång om året så hållet den sig bäst, oljar man så mörknar den oavsett och slutar man olja så går nedbrytningen fortare verkar det som( men kan vara en synvilla) .Men det finns ju andra material idag om man vill slippa se altanen mörkna och bli ful.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.