Hej.

Bifogar bild på vårt nystartade enorma renoveringsprojekt :)
Skulle uppskatta lite synpunkter på om vi ska behålla de små fönstrena på ovanvåningen eller inte. Alla fönster ska givetvis bytas ut mot nya, men vi kanske skippar att ersätta dessa då panelen byts?!

Det tråkiga med dessa fönster är att de i princip sitter i golvhöjd. Känns svårt att möblera och lite onödigt om vi behåller dagens planlösning (då de sitter i garderober i sovrum).

Men kommer det se tomt ut utifrån sett?
 
  • CIMG1440.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom små fönstren tycker jag att du skall behålla som dom är. Dessutom verkar det vara originalfönster som absolut inte skall bytas. Planeringen under takfoten har skyddat dom väl och det skulle vara bortkastade pengar och kulturhistoria om dom byttes ut.
Om garderoberna (kallas skrubbar) skall använda som skrubbar för förvaring gör det inget om temperaturen är lite lägre i dom utrymmena. För möblering behöver du inte bry dig om fönstren. Sätt en heltäckande vit gardin på insidan och sen kan du ställa möbler eller kartonger framför fönstret utan det syns från utsidan.
 
Väldigt fint hus! Jag skulle defenitivt behålla de ljuvliga små fönstrena även om jag förstår att de är mycket opraktiska!
Vårt hus ser ungefär ut som ert men har dock aldrig haft just de små "överfönstrena". Vi satte alltså inte dit några heller nu när vi renoverar, men jag tycker allt att det ser väldigt tomt ut.
Så min röst faller på att behålla dom ;0)
 
Moltas skrev:
Väldigt fint hus! Jag skulle defenitivt behålla de ljuvliga små fönstrena även om jag förstår att de är mycket opraktiska!
Vårt hus ser ungefär ut som ert men har dock aldrig haft just de små "överfönstrena". Vi satte alltså inte dit några heller nu när vi renoverar, men jag tycker allt att det ser väldigt tomt ut.
Så min röst faller på att behålla dom ;0)
Har du bilder?

Funderar på att sätta in fönster liknande dessa i hela huset. Kanske kompenserar "tomhetskänslan"?
 
  • fönster.jpg
Vi satte in blindfönster på samma plats för att skapa en autentisk känsla. Bygger runt 60 mm på djupet och öppnas utifrån när de behöver putsas invändigt. 1-glas med genomgående spröjs. Fönstren från RM-Snickerier

DSC01639.jpg
 
Jag tycker absolut att du skall ha kvar dem. Huset på min bild har nog lite högre väggliv, men det kommer in ljus även genom fönster som sitter långt ner. Sjöutsikt från huvudkudden skadar aldrig heller. Är de mycket i vägen för din möblering så kan du fylla nischerna med isolering och bygga för invändigt, men låta originalfönstret sitta kvar på utsidan.

Erik
 
  • IMG_4791.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.