Vi ska renovera ett 5 kvm stort badrum. I dagsläget finns där ett vattenburet element och huset värms upp med bergvärme. Vi vill ha golvvärme i nya badrummet och hantverkarna rekommenderar el-golvvärme då ytan är så liten.

Finns det någon vits i att behålla ett element i badrummet eller ska vi ta bort det helt och bara köra på elgolvvärme? Tänker framförallt driftkostnadsmässigt.
 
Ekonomiskt blir det ju bättre att behålla elementet och skippa golvvärmen.
Ska du ändå ha golvvärme så gör det ingen stor skillnad av att ha kvar elementet. Jag uppskattar min handdukstork väldigt mycket och skulle hellre ha den än elvärme i ett så litet badrum.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
sen beror det ju på vad man vill ha på golvet också. Klinkers kan ju kännas lite råkallt i sig och då brukar det ju bli golvvärme enbart pga det. Det är ju dock en smaksak. Ska man ha plastmatta så skulle jag inte krångla med nå golvvärme bara för att.
 
S Stefan1972 skrev:
sen beror det ju på vad man vill ha på golvet också. Klinkers kan ju kännas lite råkallt i sig och då brukar det ju bli golvvärme enbart pga det. Det är ju dock en smaksak. Ska man ha plastmatta så skulle jag inte krångla med nå golvvärme bara för att.
Visst är det fint med värme med klinker men vid ett så litet badrum tycker jag att en golvmatta är en tillräckligt :)
 
P
Var i samma sits som dig men valde istället vattenburen golvvärme och handdukstork för vatten samt elpatron som jag kan slå igång när inte bergvärmen behövs. Funderar ev. på att komplettera med en cirkulationspump som kan cirkulera vattnet även i golvvärmeslingan men det beror på hur pass kallt golvet kommer att kännas vår, sommar och tidig höst. Köpte ett LK golvvärmepaket. https://golvvarmebutiken.se/Vattenburen-golvvaerme/Golvvaermepaket-8-mm/Golvvaermepaket-L8-5.htm
 
Vår hantverkare rekommenderade också el. "Vad har du själv?" undrade jag. "Tja, jag har vattenburet också ... faktiskt." Jag undrade om det fungerade bra, och det gjorde det.:D

Men för att svara på frågan så tror jag inte det är någon mening att behålla radiatorn även om du bestämt dig för elslingor. Om du ska ha golvvärme vill du antagligen ha golvytan så varm att den känns varm (typ 25 °C eller så) och då kommer det antagligen ändå bli tillräckligt varmt i badrummet.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Anledningen till att man oftast förespråkar elektrisk golvvärme i små utrymmen är därför att det är betydligt mycket mindre kostsamt att lägga in plus att man har värme året runt.

Vad gäller elementet hade jag antingen tagit bort det helt eller kopplat på en handdukstork med elpatron på rören.
Men det beror på hur rören kommer och "hur snyggt det blir". ;)
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Anledningen till att man oftast förespråkar elektrisk golvvärme i små utrymmen är därför att det är betydligt mycket mindre kostsamt att lägga in plus att man har värme året runt.

Vad gäller elementet hade jag antingen tagit bort det helt eller kopplat på en handdukstork med elpatron på rören.
Men det beror på hur rören kommer och "hur snyggt det blir". ;)
Vad är en typisk kostnad för el respektive vatten i ett utrymme på 5 kvm? Materialet länkat ovan (LK-startpaketet) kostar ju inga stora pengar.
 
P
Menar du drift eller installationskostnad ?
Det är lite mera pyssel med vattenburen golvvärme och sen behöver du någonstans att montera minikretsventilen. Satte min i ett litet LK skåp men den går säkert att dölja bakom handfatskomoden inne i badrummet.
 
P Peter_K skrev:
Menar du drift eller installationskostnad ?
Det är lite mera pyssel med vattenburen golvvärme och sen behöver du någonstans att montera minikretsventilen. Satte min i ett litet LK skåp men den går säkert att dölja bakom handfatskomoden inne i badrummet.
Tänkte i installationskostnad. Hör från många håll att det inte lönar sig på små ytor pga den högre kostanden men har inte sett en bra jämförelse. Börjar bli lite off-topic; ber om ursäkt.
 
Jag har inget konkret att peka på mer än vad både elektriker och rörläggare påtalat för mig gällande att totalkostnaden blir dyrare med vattenburet på mindre ytor och oftast ger det ett höjdproblem också samtidigt som man inte har värme då det vattenburna systemet är på noll under sommarhalvåret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.