Har nyligen köpt ett hus med plåttak där det börjat komma rostangrepp. Jag tog med en färgflaga till färgbutik och fick det analyserat då de berättade att det var silikatfärg. Nu sa inte det mig något, men de sa att det var konstigt att ha på tak, och att man nog behöver ta bort allt innan man målar nytt. Sökte lite och såg att silikatfärg ska användas till putsade fasader, men hittar inget om att få bort det från plåt.

Någon som har koll på hur jag blir av med silikatfärgen så att jag kan fixa rostangreppen och måla om taket med rätt färg? Eller finns det andra lösningar?

Vågformade takpannor, skorsten, blå himmel, träd i bakgrunden, del av en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ps. Jag vet att plåten sitter fel, det ska fixas.
 
Silikatfärg har man ju till murbruk.
Den kan omöjligen fästa på plåt.
De sa inte silikonfärg, eller akrylatfärg
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nej de sa silikatfärg, men som jag skrev reagerade de på att det var ett konstigt val för plåttak. Kanske är det förra ägaren som hört fel och köpt silikatfärg i stället för silikon eller något. Oavsett så har jag nu ett plåttak med silikatfärg och behöver ta bort den.
 
Jag är tveksam till att det där är ommålat alls.. Ser solblekt ut
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
J johes skrev:
Nej de sa silikatfärg, men som jag skrev reagerade de på att det var ett konstigt val för plåttak. Kanske är det förra ägaren som hört fel och köpt silikatfärg i stället för silikon eller något. Oavsett så har jag nu ett plåttak med silikatfärg och behöver ta bort den.
Men silikatfärg fäster knappt alls på plåt, dvs den skulle regna bort efter ett par skurar. Det låter osannolikt att det skulle vara sådan färg.
 
Baserat på era kommentarer ska jag nog ta ett nytt färgprov till en annan färghandel för ett andra utlåtande.
 
  • Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.