Hej,
Då har man sållat sig till skaran av lyckliga robotar ägare, ny och fin Worx Landroid 790E.1 inhandlad på Claes i sjön. Det blev för billigt tillslut :) Installation skall påbörjas i morgon men jag har en liten fråga......

I manualen står det att man skall placera begränsningsslingan 35cm från husväggar och andra hinder. I en del trådinlägg på forumet står det att det räcker med 20-25 cm på sina ställen. Hur fungerar det egentligen? Hur långt utanför tråden klipper den? Klipper den lite utanför tråden när den "krockar" med tråden eller är det bara när den gör sin veckoklippning längs tråden (enl. instruktionsboken) som den klipper det sista längs med tråden?

Det blev vist flera frågor. Tacksam om någon med erfarenhet kunde reda ut begreppen och ge lite tips om hur man optimerar placering av begränsningstråden för att få så lite kantklippning som möjligt men ändå en fungerande installation. MVH
 
Redigerat:
Den klipper ungefär 10cm över kabeln. 35cm är mycket god marginal men 20 kan vara för lite beroende på omständigheterna. Tänk på följande:

Om det finns ett hinder utanför kabeln så får inte roboten krocka med hindret eller fastna över, om den gör det är risken att den inte hittar hem. Det är framförallt vid innerhörn och innersvängar som risken är störst och i de fallen ännu större om det sluttar nerför. När den går rakt så kan kabeln ligga närmre.

Om det inte finns något hinder och det inte gör något om den klipper utanför (tex en stenläggning i nivå med gräsmattan eller en rabatt utan växter direkt mot gräsmattan) så räcker 10cm marginal.

Om det inte finns något hinder utanför men du har något som inte får klippas så håll en marginal på ca 20cm.

Jag har min kabel på 20-25cm, mindre mot rabatter där den får gå över (8-10cm) och runt 30 vid vissa innerhörn eller ställen där jag vet att den kan fastna. Eftersom de gamla modellerna av Landroid inte klipper hela robotens bredd kommer du alltid att få kanter som måste klippas för hand såvida klipparen inte kan klippa över i alla lägen.

Fäst kabeln med de spikar som följer med, låt den klippa någon vecka och gräv sedan ner kabeln när du ser vilka marginaler du har. Var noga med att inte ha något slack längs slingan, annars finns risken att roboten skaver på kabeln om du klipper kort.
 
  • Gilla
Pjotor20
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.