Jag har lite för lång begränsningskabel redan som det är och funderar på att utöka den ännu mer. Försöker läsa mig till vad det finns för bättre kabelvarianter som har lägre motstånd och alltså kan vara längre, men tycker att det är svårt. Kablarna anges med diameter inklusive isolering, och det är inte det jag vill veta. Jag behöver inte nödvändigtvis extra stryktålig kabel, utan bara någon som leder ström bättre.

Jämför jag Husqvarnas tre varianter så är den billigaste och dyraste koppar/aluminium, medan den i mitten (3,4 mm) bara är koppar, vilket i mina öron låter som bättre ledande. Men jag ser inget om kabelarea någonstans. Grimsholms premium kan jag faktiskt läsa mig till att den är 0,933 kvadratmillimeter, men andra verkar mindre generösa med den typen av information.

Så om vi tar Husqvarna igen, är någon av deras tre varianter bättre än de andra vad gäller motstånd, eller är det bara extra dragtålighet som tjockare/fler höljen ger? Och var hittar jag en vettig spec av kabeln?

https://www.husqvarna.com/se/installation-av-robotgrasklippare/begransningskabel-o2-7mm/
https://www.husqvarna.com/se/installation-av-robotgrasklippare/begransningskabel-o3-4mm/
https://www.husqvarna.com/se/installation-av-robotgrasklippare/begransningskabel-pro-o5-5mm/
 
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Försöker läsa mig till vad det finns för bättre kabelvarianter som har lägre motstånd och alltså kan vara längre
Är det verkligen så att det är kabelns resistans som är den begränsande faktorn här?
Kabeln används ju som en antenn.
 
Det är möjligt att det inte är, men signalen måste ju runt genom slingan, så vad är det annars för fysiskt fenomen som är begränsande?

Som det är nu fick jag inte grönt ljus på slingan när jag teststartade systemet, dock är det inget kabelbrott (längre), utan det går att mäta signal från båda håll med ett rejält överlapp på slingan, den orkar bara inte fram.

Så antingen är det nu en skarv för mycket, eller så glappar kabeln lite. Men i så fall tillräckligt för att släppa fram en signal, men inte nog för att nå runt.

Och för den som undrar, jag har nog ca 300 meter kabel, och den klarar en sluten krets från höger begränsning till guidekabeln, men varken från höger till vänster eller från vänster till guide. Höger till guide är för övrigt den kortaste sträckan.
 
Alla tips om en mer problemfri installation tas för övrigt gärna emot. Jag plogar över kabeln på sina ställen, och är lite allmänt hård mot den, men de flesta av de ställena är numera rörförlagda. Det har dock lett till några skarvar att de inte alltid varit skyddade.
 
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är möjligt att det inte är, men signalen måste ju runt genom slingan, så vad är det annars för fysiskt fenomen som är begränsande?
Ja, men målet här är inte att transportera energi från ena änden av slingan till den andra med minimal förlust, utan snarare tvärtom att omsätta så mycket av den inmatade energin som möjligt till ett elektriskt fält. Där är förvisso resistansen en faktor, men inte den enda faktorn.

Vad har du för klippare? På 420/430X/450X är max längd på begränsningskabeln 800m, så 300m är långt under maxlängden. Vi har en lång slinga med HQ:s standardkabel utan problem.

Vad får du för resistans nu på slingan när du mäter?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det är en 420 av äldre modell, den med en guide. Ja, då är jag ju under hälften, eller omkring i den mån jag underskattat längden.

Hade tyvärr inte prylar så jag kunde ohmmäta på landet, utan bara testkittet.
 
Intressant. Deras billighetskabel (Cu/Al) var för övrigt 50 % grövre än deras premiumkabel av ren koppar.

Vilket märke det är spelar mig ingen större roll, jag vill mest förstå om jag köper något bättre än det jag redan har i så fall.

Men @cpalm skrev en bra grej om möjlig kabellängd och ohmmätning. Kanske överreagerar jag och borde felsöka befintlig installation bättre innan jag slänger ett par tusenlappar och en halvdags arbetet på att göra om allt.
 
Jag såg en video på YouTube från en installatör/reparatör av klipprobotar och han nämde en maxresistans på slingan på 15 Ω som maxvärde.

Automower repair manuals usually list the amount of ohms needed to trip the flashing blue light and give a no loop error at 18-20 ohms.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Deras billighetskabel (Cu/Al) var för övrigt 50 % grövre än deras premiumkabel av ren koppar.
Det beror på att aluminium har högre resistans så man kompenserar med ökad diameter.
För koppar är denna parameter ungefär 0,018 Ohm * kvm / m och för aluminium - 0,028.
Aluminium har ju fördelen att den skyddar sig själv genom att oxidera på ytan, men tål inte att böjas lika mycket/ofta så den ska förläggas fast.
Aluminium är den mest förekommande metallen på jordklotet så den är billig.
 
D Dilato skrev:
Det beror på att aluminium har högre resistans så man kompenserar med ökad diameter.
Det är jag med på, men då är vi ju som sagt tillbaka på resistansfrågan och att det är konstigt att inte fler kommunicerar sin kabelkvalitet.
 
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är jag med på, men då är vi ju som sagt tillbaka på resistansfrågan och att det är konstigt att inte fler kommunicerar sin kabelkvalitet.
Har för mig vår slinga ligger runt 7Ω och jag skulle gissa att det är 5-600 m med som sagt HQ:s vanliga standardkabel + en hel del skarvar här och där.

Gissar att du har en skada på kabeln helt enkelt.

Jag skulle inte välja kabel utifrån resistans/m utan utgå från att du med god marginal kan dra maxlängden med samtliga kabelvarianter utan att resistansen är ett problem. Välj den som motsvarar dina krav på mekaniska egenskaper.

Skall man säga något om kvalitet är det ju många som rapporterat olika problem med standardkabeln. Själva har vi än så länge inte sett några (4 säsonger) bortsett från att den gröna har blivit blå där den är exponerad för solljus, så den påverkas uppenbarligen på något sätt av UV-ljus och problemen kanske kommer längre fram. Numera har dock standardkabeln svart hölje, så man kan ju misstänka att den nya kanske tål solljus bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.