Tycker huset känns mörkt trots skinande sol och funderar därför på att installera takfönster.
Vi har två rum längs ena och tre/fyra längs andra sidan av taket.
Helst vill jag ha ett takfönster i varje rum = 2+3 st men varför har jag aldrig sett ett hus med fler än ca 3 takfönster...?
Vad finns det för risker med takfönster och finns någon begränsning rent konstruktionsmässigt i hur många man kan ha? Kanske är det bara en bygglovsfråga..?
 

Bästa svaret

Takfönster är en klassiskt riskkonstruktion. Men det är det ju även med ett.
 
BirgitS
Det blir rätt hög ljudnivå inne när det regnar på ett takfönster så gäller det sovrum kan det vara svårt att sova.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det blir rätt hög ljudnivå inne när det regnar på ett takfönster så gäller det sovrum kan det vara svårt att sova.
Det är ju en smaksak men personligen älskar jag ljudet av regn, men andra kan ju såklart bli väldigt störda av ljudet!
 
Jag hade takfönster rakt över sängen i huset där jag växte upp. Tänkte aldrig på ljud från regn. Det var ett vanligt tvåglasfönster från tidigt 60-tal. Dagens fönster är ju rent generellt mer ljudisolerade, jag antar att det gäller även takfönster.

Men alla genomföringar genom ett tak, innebär alltid en ökad risk för vattenläckage.

Detta att man aldrig ser hus med riktigt många takfönster, jag undrar om det finns någon hake bygglovsmässigt.
 
BirgitS
En annan sak är ju att solinstrålning genom ett takfönster värmer upp rejält, även de med vanliga fönster sätter ju upp markiser eller annat för att minska uppvärmningen sommartid och med en fönster som är mer riktat mot solen lär det ju inte bli mindre uppvärmning.

P Plantarn skrev:
Tycker huset känns mörkt trots skinande sol
Kanske läge att fundera på vad det är som är grundorsaken, mycket bred takfot, små fönster, mörk färg på väggarna, träd som skuggar eller något annat. Men det gör ju att det blir mindre varmt inne.
 
Är de inte förhållandevis dyra att både köpa och montera?
Kan det inte också vara krångligt att få till bra i hus utan ryggåstak?
 
Jag tycker takfönster är suveräna. I barndomshuset sitter en Velux sedan 60-talet och i nu-huset sitter en Vdelux sedan 25 år, ingen läcka.
Ser jag bilderna på tillverkarsidorna bli jag sugen att sätta in fler.
 
Om de är dyra beror ju på vad man jämför med. En takkupa som kanske skulle vara alternativet är mycket dyrare.

Edit: telefonens rättstavning kan ställa till det lite väl mycket i bland. ”Syraberedare” ersatt med ”dyra beror”
 
Redigerat:
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Ja jag skulle gärna haft takfönster, speciellt i vår mörka hall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.