God kväll!

Jag har ett problem som jag hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig med.

Vi ska eventuellt bygga ett hus. Men på det området finns det en del begränsningar. Bl.a. Får man bara bygga ett hus som är som högst 5,5m och det är det som är det största problemet.

På 5,5 meter vill vi få in en våning och ett loft. Vi villa ha 2,4m till taket på bottenvåningen och 2m till taket på loftet. Då har vi alltså 1,1m kvar (2,4+2-5,5=1,1) som vi måste få in den grunden, golv, våningsplan samt tak.

Jag listar de mått jag tror är rimligt att varje sak bygger:
Grunden 30cm
Golv 15 cm
Våningsplan 20 cm
Tak 80 cm

30+15+20+80=145cm

Eftersom vi bara har 110 cm kvar att spela på när vi vill ha 240cm och 200cm på loftet funkar det ju inte att ovanstående prylar tar 145cm. Vi är alltså 35cm borta från målet.

Min fråga är alltså. Går det att bygga på något sätt så jag kan komma ner i de 110 cm jag har kvar? Göra en mindre takkonstruktion eller liknande.

Tack på förhand!
/Freddie
 
OBS!!! Jag brainstormar friskt nu, så jag kan inte uttala mig om exakt hur mina idéer ska genomföras eller vad svensk byggnorm säger, så idiotförklara mig inte på en gång. :D
Nu vet inte jag hur man mäter höjden på hus (dvs vad som räknas som noll), men kan du inte jobba med att entréplanet ligger "under mark" lite grann? Alltså laborera med olika nivåer på golvet inne så att man kliver några få trappsteg ner från ytterdörren. Kanske inte hela bottenplanet måste ligga i samma nivå osv...
Eller nån slags "mini-suterräng"-variant?
Eller parkera garderober, förråd, pannrum o dyl. Intill varandra på bottenplanet. Dessa behöver kanske inte mer än 2 m takhöjd och då får du mer höjd att jobba med på våningen över, iallafall på denna yta.
Lycka till!
 
Men tyvärr funkar inte detta. Det är ett plan plus loft som gäller. Och vad det gäller varifrån man mäter tror jag det är från botten av bottenplattan till högsta punkten på taket.

Tack för tipset! :) Men jag tror kreativiteten bör läggas på att minska tak, golv och grund på något vis.

Mvh
Freddie
 
Börja absolut med att reda ut vilken höjd som avses med dessa 5,5 meter. Är det byggnadshöjd eller totalhöjd (nockhöjd?) Det är en väldig skillnad, på 5,5 m byggnadshöjd får du lätt in 2 våningar om du inte gör takvinkeln väldigt brant.
 
ett pulpet tak skulle kunna spara in lite höjd och kvm på loftet iallafall... än att ha ett klassiskt sadeltak.
 
Källare?
Annars borde ju ett mansardtak vara ett bättre väl än ett sadeltak eftersom du får ett större loft.
 
Det är utsidan som räknas i 5,5 meter. Alltså från vart grunden träffar marken och upp till den högsta punkten på utsidan av taket.

Jag inbillar mig att det borde va på tjockleken av taket man borde kunna göra framsteg. Jag tänkter mig att ha ett så platt tak som möjligt. Med så lite lutning som möjligt. Och om jag har förstått saken rätt måste man använda sig av takpapp eller liknande för att kunna bygga med en minimal lutning.

Problemet är att jag bara har 1,1 meter kvar efter en våning på 2,4m och ett loft på 2m. På de 1,1 meter måste grunden, golveet som ligger på grunden, våningsplanet samt yttertaket få plats.

Kan man möjligen bygga en tunnare takkonstruktion? Skulle man kunna få ner tjockleken på takkonstruktionen till runt 40 cm så är problemet löst. Eller kanske behöver inte grunden va så tjock. Räcker kanske med 20 cm?

Frågorna är många. ;)

Källare får man inte häller bygga. Irriterande mycket restriktionen. Men problem är till för att lösas. Så jag hoppas folket på "forat" samlade kreativitet och kunskap kan lösa problemet.
 
Grunden behöver väl inte så mycket höjd över marken?

Bottenplanet en bit under marknivå tycker jag verkar vettigt. Takfönster kanske du kan använda dig av på strategiska platser? De bygger väldigt lite takhöjd och ger samtidigt rymdkänsla. Kolla in velux bildgalleri.
 
Jag förvirrade nog lite gällande grunden. Det är bottenplattan jag menar. 5,5m från underkanten av bottenplattan till högsta punkten på taket. Om jag förstått saken rätt är en "normal" bottenplatta ca 30 cm tjock. Hade varit bra om den kunde bli mindre tjock på något vis.

Luftigheten på loftet fixar jag med "vanliga" väggfönster. Målet är ju som sagt att ha 2m takhöjd samt att lutningen på taket blir minimal. Kanske 2 graders lutning eller så. Problematiken blir alltså takets tjocklek inte lutningen på taket.

Mvh
Freddie
 
nästan alla plattor jag har gjort har varit 40 cm höga, (har gjort ca 40 st) men prata med dom som säljer elementen till grunden om de har någon lösning.
 
frecar skrev:
Jag listar de mått jag tror är rimligt att varje sak bygger:
Grunden 30cm
Golv 15 cm
Våningsplan 20 cm
Tak 80 cm
Detta fattar jag inte?
Grund 30 cm...ok är det platta på mark vi pratar då?
Golv 15 cm...hmm....vilket golv?
Våningsplan 20 cm...är det mellanbjälklaget?
Tak 80 cm....????
 
Ok. Det var ju inget bra. Tack för tipset Jeppe!
 
Redigerat:
Enk Projektet skrev:
Detta fattar jag inte?
Grund 30 cm...ok är det platta på mark vi pratar då?
Golv 15 cm...hmm....vilket golv?
Våningsplan 20 cm...är det mellanbjälklaget?
Tak 80 cm....????
Jag har som okunnig uppskattat hur mycket jag tror allt bygger.

Med grund menar jag bottenplatta. Men där verkar jag ligga lite i underkant med tanke på Jeppes erfarenheter.

Golv 15 cm är alltså det som ligger på bottenplattan.

Vet inte riktigt hur jag ska förklara våningsplan, tyckte det var ganska målande ord. Men det innefattar iaf innetak för entreplanet och det innefatta golvet för loftet. Där i mellan finns det kanske något som kallas mellanbjälklag.

Och det det gäller taket menar jag hur mycke taket bygger. Tjockleken på taket. Antalet cm från insidan på taket till utsidan på taket.

Jag har som sagt 110 cm att spela på så jag vill att minimera allt som bygger höjd. Men det börjar kännas omöjligt att pressa in allt på 110 cm.
 
Det du kallar golv är onödigt. Gjut in golvvärme slingor i plattan på med lite klinker när huset är färdigt så vips har du sparat cirka 13 cm!
 
men ett pulpet tak med limträbalkar bygger ju bara 50cm-70cm färdigt inner --> färdigt ytter tak beroende på isolerings tjocklek... då har du ju nästan 230 ute vi yttervägg uppe där det är högst... typ som det i länken http://www.vimmerbyhus.se/hus/funkishus/visa/25/funkis-177/ drar du ner lutningen till 5-6 grader har du ju ett skapligt utrymme uppe.
Grunden tror jag inte du kommer bort i från 40cm med dagens krav på isolering... bjälklaget är 220mm oftast kanske 195 om det är ett smalt hus... sen tillkommer ju läkt plus skivor åt båda håll
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.