Hej.
Är det någon som kommit på något smidigt sätt att tillfälligt begränsa områden för att inte klippa ner, som i mitt fall, vårblommorna?
Det är för stora områden för att sätta upp såna här begränsningsbågar, och kabel känns fel då det bara är tillfälligt... Har googlat som en tok utan att hitta nåt användbart. Några bra tips? Tack på förhand.
 
Gardena har en produkt på gång, osäkert när, som gör just detta, kallas Zoneprotect.
Sedan har det kommit funktioner i vissa modeller som gör att det går att begränsa klippningen via inst. i en app.

Worx har någon modul som begränsar en specifik yta.


Vad har du för robotklippare?
15021-20-s-1.jpg
 
  • Gilla
SueSue och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Gardena har en produkt på gång, osäkert när, som gör just detta, kallas Zoneprotect.
Sedan har det kommit funktioner i vissa modeller som gör att det går att begränsa klippningen via inst. i en app.

Worx har någon modul som begränsar en specifik yta.


Vad har du för robotklippare?
[bild]
Sorry, det glömde jag skriva. Det är Husqvarnas enklare modeller 310 och 420. Tack för ditt svar.
 
Bygg en låg mur med större stenar eller liknande.
 
  • Gilla
SueSue
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ok, då blir det svårt om du inte vill lägga ner ny beg.kabel.
HQ har tagit fram en enkle låda med omkopplare som kanske kan vara intressant, ny kabel måste dock läggas ner.

[länk]
Tack det får jag kolla upp. (y):DDet behöver vara smidigt som sagt när blommorna blommat klart, så ska det kunna klippas direkt. ;)
 
S Svante Svenson skrev:
Bygg en låg mur med större stenar eller liknande.
Tack, det är dock att kunna växla mellan klippning och inte klippning, på ett smidigt sätt, som jag är ute efter, så det kan bli litet onödigt pyssligt med en mur. :thinking::D
 
  • Gilla
SueSue
  • Laddar…
it-snubben it-snubben skrev:
Jag gör så här:

Kompostgaller:

[länk]

Delar dem till halv höjd med en avbitartång och sticker ner dem i marken med pinnarna som blir när de kapades.

Sätt ihop dem till ett längre staket med buntband.

Lätt att göra, lätt att ändra och lätt att vika ihop och lagra när de inte används.
Smaaaart, det måste jag prova, tack! (y)Min man äääälskar buntband, så det blir säkert inga problem att få hjälp heller.:rofl::crysmile:
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag har ett par bitar isärklippt armeringsmatta som jag sticker ner i marken. Samma idé som @it-snubben ovan
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag har ett par bitar isärklippt armeringsmatta som jag sticker ner i marken. Samma idé som @it-snubben ovan
Smart det här med, kanske får jag bitar över sen så jag kan prova det här oxå. Tack. (y)
 
it-snubben it-snubben skrev:
Jag gör så här:

Kompostgaller:

[länk]

Delar dem till halv höjd med en avbitartång och sticker ner dem i marken med pinnarna som blir när de kapades.

Sätt ihop dem till ett längre staket med buntband.

Lätt att göra, lätt att ändra och lätt att vika ihop och lagra när de inte används.
Gör exakt samma, fast kapade med vinkelslipen.
Har en hyfsad uppsättning med sådana som går att stoppa ner när det kommer blommor som skall sparas en period. Just nu ett område med prästkragar som får blomma över midsommar och en bit in i juli innan vi slår ytan och låter roboten köra där igen.

Men skippar buntbanden, de behövs inte. Sätt dom med någon cm överlapp bara så att roboten får lite mer motstånd när den knuffar på så håller det fint.
 
  • Gilla
SueSue
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Gör exakt samma, fast kapade med vinkelslipen.
Har en hyfsad uppsättning med sådana som går att stoppa ner när det kommer blommor som skall sparas en period. Just nu ett område med prästkragar som får blomma över midsommar och en bit in i juli innan vi slår ytan och låter roboten köra där igen.

Men skippar buntbanden, de behövs inte. Sätt dom med någon cm överlapp bara så att roboten får lite mer motstånd när den knuffar på så håller det fint.
Tack för tips. (y)
 
H
Jag har använt 28-120 trallbrädor som jag lagt ut i fyrkant eller som stopp.
Lätt att flytta lätt att sätta upp
 
  • Gilla
SueSue
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Jag har använt 28-120 trallbrädor som jag lagt ut i fyrkant eller som stopp.
Lätt att flytta lätt att sätta upp
Tack. Tyvärr så klättrar min klippare över brädor o sånt, den är väl nåt av en äventyrare, antar jag. :thinking::D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.