Hej,

Vi har ett sommarhus som ligger ganska nära motorvägen. Och funderar lite på hur man bäst stänger ute ljudet ifrån vägen..

Finns det några bra buskar/häckar som lämpar sig för detta? Eller skulle man kanske slå upp ett högt plank.

Delvis finns det bullervall, men hade helst sett att den varit lite längre.

Tacksam för alla idéer och tankar ni kan komma med!
 
Buskar och träd är ganska dåliga på att stoppa ljud. En jordvall och/eller riktigt bullerplank är det som gäller.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vad som helst som växer högt och tätt. Om möjligt, plantera lämpliga växter på själva bullervallen också. Lägg upp planen för växtligheten så att man inte skall kunna se trafiken.
 
Tack för era svar.. Ja frågan är om man skulle försökt förlänga jordvallen eller sätta täta buskar..

Antar att bullervallen anlades av trafikverket, kommunen eller dylikt. Vet inte vem man skulle ta kontakt med för att höra om man själv kan/får förlänga den? Eller kanske rentav har rätt att få den förlängd?
 
Vad är det för avstånd till vägen?
 
Nästintill vägen angränsar tomten, huset ligger väl kanske 20-30m in på tomten.
 
Satellitbild från Google Maps som visar en bostadsområde brevid en motorväg och rondell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Något i den stilen alltså?
 
Ja typ. Fast inte motorväg runtom liksom. Utan den passerar endast på östra sidan av tomten. :)
 
OK, jag ville bara ha en uppfattning om avståndet. Ju närmare desto knepigare förstås. Jag är uppvuxen i villaområdet på bilden men vägsystemet som syns är tillkommet genom åren i omgångar. Bullervallen kom också till i efterhand. Den har funnits i flera decennier och växtligheten är numera tämligen ymnig som synes. Träden på vallen sträcker sig dubbelt så högt som jordvallen och hjälper till att dämpa ljudet en hel del men då utgör de ju en form av häck som är flera tiotal meter bred också. Det är ingen snabbfix men den går ju att utföra diskret även på kommunens mark om de inte ansar växtligheten på vallen.
 
Tack för ditt svar.
Frågan är vem som anlägger bullervallen. Tänker om man skulle hört med kommun eller trafikverket.
 
En bullervall längs motorvägen lär vara rejäla saker. Ser vid E6:an i Skåne hur man har ökat höjden och monterat skärmar högst upp på vallen, och det har krävts stora mängder grus och sten och anläggningsmaskiner för att få det på plats.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Det mesta buller från trafik är från däck mot asfalt, sedan avgasljud. Båda dessa alstras nära marken, så en bullervall på ngn meter kommer att göra skillnad. Bra att odla på! Jag har sett bullervall gjord av torvbalar, där det växte blommer. Kan vara bättre om man har lite plats.Bullerplank som vägverket använder är effektivare, men är fula. Här finns lite att läsa om buller. https://stud.epsilon.slu.se/6767/1/andersson_f_140514.pdf
 
  • Gilla
Oladriver
  • Laddar…
Tackar! Det ska jag läsa :)

Torv/höbalar var ingen dum ide.. Staplandes på varandra är ju ganska enkelt :) Men dem förmultnar inte med tiden då? Tänker i regn, snö och slask.
 
  • Gilla
Oladriver och 1 till
  • Laddar…
A ahlgren88 skrev:
Tackar! Det ska jag läsa :)

Torv/höbalar var ingen dum ide.. Staplandes på varandra är ju ganska enkelt :) Men dem förmultnar inte med tiden då? Tänker i regn, snö och slask.
Jag har ingen egen erfarenhet, men på de jag har sett har man satt nät på, dvs att du kan sätta armeringsnät som stöd. Bara att trycka ner i jorden, binda ihop dem med något lämpligt, plasband eller armeringsjärn 6 mm (Hjem o Fix har ) mellan lagren. Kolla lite på hur man odlar i torvblock, så kan det bli en riktigt snygg vall med blommor m.m.. Du har rätt i ett den bryts ner, men fyll på på toppen med täckbark efter hand, så sköter resten sig själv. :D
 
  • Gilla
Oladriver
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.