Vad säger den samlade kunskapen här, ska man köpa en beggad Inca Major eller krypa till korset och lägga ut pengarna för en ny såg som t.ex DW744?

Tänkta användningsområden är väl bl.a klyva ner reglar, lister, ev spårning. Sen blir det väl alltid mer när man väl har grejerna.
Medveten om att det är en viss skillnad i priser med det är underordnat funktion.

Så vad tycker ni och _varför_?
 
En. inca! Beror så klart på skick och pris men... Stabil, 3-fas, bra precision i anhåll.
Jag har inte kört någon dyrare ny enfasare, så jag är något partisk, men jag trivs väldigt bra med min inca.
 
Jag har bla en Inca compact som är lillasyster till major. Den har en del roliga tillbehör som gör att jag har kvar den men att luta bordet isf klingan är inte kul. Så ingen mer Inca för mig.
Dw744 tycker jag är dyr för att vara en så liten såg. Den har väl även alu bord nu för tiden vilket jag tycker är ett minus.
Men sitter det inte i pengarna och du vill ha en såg i den storleken så kan jag inte se vilken såg som skulle vara bättre.
 
Jag har hittat både compact och major i spannet kring 1500-3000:-, men jag måste säga att just bordslutningen känns riktigt skum, och lite farlig.
744 hade nog sämre precision än jag väntat mig för priset, men bra möjligheter om man bygger in den i lite större bord, eller bygger till den.
Det är en given sanning att det saknas något bra alternativ mellan portabel såg och ett fast sågverk för 100k.
Jag är dock inte närmare ett beslut om vilken man ska skaffa, men för de pengarna kan man väl pröva en inca tills vidare.
 
Dewalten är ju betydligt mer transportvänlig så är det en faktor skulle jag tagit dewalten
 
hantverkare1 skrev:
Dewalten är ju betydligt mer transportvänlig så är det en faktor skulle jag tagit dewalten
Njae, visst är det en fördel, men jag kommer mest troligt bara ha den i snickarboden.
Vad jag kan läsa mig till är att tracksen och anhållet egentligen är så precisa och bra som priset betingar. Bäst vore givetvis en såg i 100-200kg klassen men sånna finns inte till vettiga pengar.
 
Ja hittar du en billig major så köp den och testa. Om du gör det så finns det en bok som heter Industriell träbearbetning (1986) som är full med tips. Och det råkar vara så att dom gör allt på en Inca Major. Den finns att låna på vårt bibliotek så den kanske finns på fler ställen.
 
Gillar skarpt incas maskiner, får någon sorts "ansvarskänsla" när jag har en sådan i min ägo, bandsåg och rikt- o planhyvel än så länge. Köper begagnat, plockar ner i molekyler och rengör, ställer in så allt funkar bra och sen spinner dom som en katt 30 år till:)

Hursomhelst, majorns lutande bord är inget som attraherar. Hade du tänkt köra något med lutande klinga hade jag köpt Dewalten istället. Nackdelen är väl att den kommer låta som ett jetplan jämfört med Incan.

Det är ytterst synd att Incamodellen över Majorn (Master) inte verkar ha sålts i Sverige, har sett en (1) på blocket senaste 3 åren men det saknades massor med delar. Så här ser mastern ut http://www.ricardo.ch/kaufen/handwe.../inca-fraesen-saegen-schneiden/v/an726352320/
 
Ja ljudvolymen är väldigt låg på min Inca, det är mycket trevligt och det är därför den får ta alla små kap när jag bara lite snabbt ska fixa nått.
Mastern ser ju väldigt trevlig ut i storlek, är bordet fast på den?
 
Ja den är som en normal bordssåg, ratten på sidan tiltar klingan och den på fronten höjer och sänker*. Men som sagt, den verkar inte sålts i speciellt många ex, bilderna jag länkade till är typ dom enda jag lyckats hitta trots flitigt surfande.

*Edit..nja, reglaget på fronten verkar sköta bade höjd o vinkel när jag kollar manualen.
 
Redigerat:
Majoren är fin, även jag har ägt både en Compact och en Major. Bordslutningen är tråkig och potentiellt farlig. Dock tyckte jag det var en större nackdel att man inte kunde sänka ner klingan helt under bordet om man körde de största möjliga klingorna.
 
Vad brukar du såga som är så tunnt att klingan inte får sticka upp ;)
Om man ska spåra grundt kan det vara drygt men å andra sidan så går det så snabbt att byta klinga.
 
Jag sa inte att det var ett enormt problem, bara ett större problem än vinklingen. Det är inte helt ovanligt att jag kör tappar på bordssågen, det är ju samma arbetsmoment som en ren spårning.

För övrigt håller jag med om att Mastern såg otroligt fin ut. Nog alubord men det kan man ju stå ut med. Föredrar dock gjutgjärn men man kan ju inte få allt...
 
Inca major har som sagt tiltande bord istället för klinga. Jag skulle inte köpa en sådan såg bara p.g.a. det.

Sen kan man hitta sågar i 200kg klassen till vettiga pengar, jag gjorde det! Bara din google-fu är stark.

Inca planhyvel har jag funderat på dock, billiga sådana kommer nusomdå på begagnat sidorna, men jag ska se hur långt jag kommer med en sånähr jigg till sågen först:
http://download.plansnow.com/plansnow-tablesaw-jointing.pdf
 
Redigerat:
DennisCA skrev:
Inca major har som sagt tiltande bord istället för klinga. Jag skulle inte köpa en sådan såg bara p.g.a. det.

Sen kan man hitta sågar i 200kg klassen till vettiga pengar, jag gjorde det! Bara din google-fu är stark.
Mina googleskills har varit undermåliga ett tag. Hittar inget vettigt. Vad köpte du till slut och vad blev slutnotan?

Inca Master hade ju varit fint men som skrevs tidigare är det med nöd och näppe man lyckas få fram en bild på den, än mindre ett köpobjekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.