Jag har en liten kinesisk elbil där blybatterierna är riktigt trötta (6st 12V, 100Ah) kopplade i serie som tillsammans alltså ger 72V och en total körkapacitet på ca. 7 kWh när dom är helt nya.
Skulle vilja ersätta dessa blybatterier med begagnade men fungerande lihium-jon-batterier.
Polspänningen måste alltså vara 72V !
Kan någon tipsa mej vart jag skall vända mej för att hitta detta eller någon som kan plocka ihop ett sådant paket av begagnade lithium-jon celler?
Kan man använda samma laddare som är inbyggd i bilen till lithium-jon batterierna eller måste man ha en särskild laddare anpassad för lithium-jon batterier?
Tacksam för tips eller hjälp.
Mats
 
Det finns ju 12V batterier av Litium-järn. Dyra, men borde funka.
 
J Jiayuan skrev:
Jag har en liten kinesisk elbil där blybatterierna är riktigt trötta (6st 12V, 100Ah) kopplade i serie som tillsammans alltså ger 72V och en total körkapacitet på ca. 7 kWh när dom är helt nya.
Skulle vilja ersätta dessa blybatterier med begagnade men fungerande lihium-jon-batterier.
Polspänningen måste alltså vara 72V !
Kan någon tipsa mej vart jag skall vända mej för att hitta detta eller någon som kan plocka ihop ett sådant paket av begagnade lithium-jon celler?
Kan man använda samma laddare som är inbyggd i bilen till lithium-jon batterierna eller måste man ha en särskild laddare anpassad för lithium-jon batterier?
Tacksam för tips eller hjälp.
Mats
Tror att du med rätt BMS kan använda din laddare men vem som kan eller vill hjälpa dig vet jag ej.


M MagicFingers skrev:
[länk]
?
han är rolig han, kolla you tu be.
Riktigt rolig filur för när jag ville ha hjälp att tillverka ett specialbatteri så var det tydligen omöjligt...
Hur jag själv lyckades är dock en gåta!?! :rofl:

Egenbyggt specialbatteri på arbetsbord med BMS och lödutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Laddare för blybatterier (SLA) använder inte samma spänningsnivåer som lithium-jon batterier. Möjligen kan kan LFP batterier matcha bättre. Men problemen slutar inte där, man måste också/bör ändra brytspänningen för motorkontrollern.

Jag tror denna konvertering bara är möjlig om du hittar instruktioner där någon annan gjort exakt samma modifiering. När du vet hur man ska göra kan nog batteridoktorn ordna med ett batteri åt dig. Dock är det tveksamt om det är värt besväret mot att bara hitta SLA-batterier du kan byta ut mot.
 
J Jiayuan skrev:
Kan man använda samma laddare som är inbyggd i bilen till lithium-jon batterierna eller måste man ha en särskild laddare anpassad för lithium-jon batterier?
Lithiumjon-batterier måste laddas med en laddare uttryckligen avsedd för lithiumjon-batterier. Det finns lithiumjon-batterier som har inbyggd laddelektronik och därför kan laddas med en blybatteriladdare. Men det allmänna svaret är att det innebär en risk för brand att försöka.

Om du får hjälp med detta projekt. Se till att du får en helhetslösning som inkluderar både laddning och djupurladdningsskydd.
 
B
...Och bms för balansering mellan cellerna.

Finns en hel del fejkbatterier på aliexpress/wish. Bäst att köpa av nån som har väldigt många omdömen och bra betyg.

Tror att det är vanligt med lifepo4 batterier i bilar
 
Fejkbatterier? vad är det.
 
B
Batterier vars angivna prestanda inte matchar i verkligheten.
Skärmbild av 18650 litiumjonbatterier med överdriven kapacitet på 19900mAh annonserade i en onlinebutik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta t.ex. de bästa 18650 batterierna från LG ligger väl nånstans runt 3600mAh. Och här kommer ett nonamebatteri med 3 dubbel kapacitet på samma volym.

Lite trist att de inte sanerar bort dessa säljare
 
  • Haha
Robert-san01
  • Laddar…
Det är ett så grovt fel att INGEN torde gå på det utan alla måste förstå att det helt enkelt är en felskrivning. Och har man inte den minsta förståelse för det man tänker köpa så gör man kanske bäst i att helt låta bli.
Jag kan ju nämna att jag har handlat en del från Kina och någon gång i bland har det blivit fel, efter lite felanmälan så betalas pengarna tillbaka efter ca en eller två dagar och jag har ALDRIG haft nått problem med att få "rättelse.
Och om man som i TS fall vill köpa Kina-batterier av en viss typ, som i Sverige kostar ca 3gg så mycket om du köper samma Kinatillverkade batterier av en Svensk återförsäljare. För mig är valet mycket enkelt även om jag skulle få vänta någon vecka på leverans.
 
B BSOD skrev:
...Och bms för balansering mellan cellerna.
Det är väl det främsta syftet men min styr laddning m.m. också men då kanske den korrekta benämningen är något annat...
Jag är ingen expert men har i alla fall fått min cykel att fungera.
Klart att ibland finner ju även en blind höna ett korn... :rofl:
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Det är lite avancerat men man kan ersätta blybatterierna med LFP-celler (litiumjärnfosfat). 22 celler ger ungefär ett 72V batteri med en livslängd mer än 10 ggr bly. Det är en del vetenskap runt det hela i hur de laddas och hur cellerna hålls balanserade. En BMS (elektronik för balansering och skydd) ser till att cellerna inte överladdas eller urladdas för mycket på cellnivå. Det finns LFP-celler i alla möjliga storlekar från enstaka Ah till de största jag hittills hittat 700Ah. LFP är betydligt säkrare än NMC (kemin i 18650).

Jag skulle aldrig använda begagnade 18650. Minsta fel i dem får dem att skena termiskt med brand som följd. Det räcker med att en cell skenar för att hela packet ska brinna. Ni har säkert sett nyheter om brinnande elbilar som är riktigt svårsläckta. Tesla har börjat gå över till LFP för er information.

Laddningssystemet i bilen behöver kontrolleras och eventuellt bytas ut om man byter från bly till LFP. Överurladdning tar BMS hand om. Man behöver mäta hur mycket ström motorn drar som mest för att veta vilken BMS man behöver.

Söker man på nyckelordet lifepo4 på youtube dyker det upp mängder av video, allt från hembyggen till tester.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.