Behöver lite råd inför köp av en träsvarv.

Fick ett erbjudande om att köpa en begagnad Lennartsfors S800. Den saknade dock planskiva, så jag blev lite tveksam. Är den svarven annars något att ha?

Brukar se en hel del Luna-svarvar på Blocket. Kan nästan ingenting om träsvarvar annat än det man fick lära sig i skolan för 20 år sedan.. Vad behöver man kolla på en svarv innan man köper den? Jag vill gärna ha både dubb och planskivor, men i övrigt har jag för dålig koll.

Jag vill inte ha någon ranglig svarv, utan hellre en rejäl. Behöver kanske inte vara en Solberga, men det ska vara en ordentlig ändå.

Vilka märken / modeller ska jag hålla utkik efter?
 
LUNA och Lennartsfors är samma har jag hört, men är inte helt säker. För hemmabruk funkar de utmärkt. Det är i vart fall min egen erfarenhet.

Det viktiga är nog att kolla att det inte är obalans och vibrationer i svarven. Skicket på motorn kan ju vara svårt att avgöra, men har inte svarven avvänts proffesionellt så borde motorn vara OK om den inte låter konstigt eller blir onormalt varm. Tillbehör verkar gå att skaffa efter lite letande.

Vad vill du svarva? Det är det som avgör vad du behöver för tillbehör. En shuck kan vara ett bra alternativ om man inte vill spänna in föremålet mellan drivdubb och dubbdockan. Alternativet är att limma föremålet på en skiva, men vissa föremål kräver en shuck för att man ska kunna svarva utsidan av föremålet.
 
Vet inte riktigt vad jag ska svarva, men är sugen på att prova på skärsvarvning efter att ha fått se det demonstrerat. Som jag förstått det bör man då ha en svarv som klarar låga varvtal.

Jag kan tänka mig att jag kommer att svarva ljusstakar till att börja med, och kanske skålar när jag blivit lite varm i kläderna. :)
 
Kolla så att motdubb centrerar med drivdubb och sen vibrationer som sagts.
En fördel om motdubben har MK så du kan sätta en chuck i den för att borra.
En 3-backs chuck är annars alltid bra även om man kan göra en egen variant av chuck för t ex skålsvarvning men en chuck från start underlättar.

Köp bra svarvstål med, HSS är det som funkar, själv är jag förtjust i Robert Sorby's men de kostar.

/Kent
 
Väljer du mellan luna o Lennartsfors välj Lennartsfors den ser mycket stabilare ut
 
snickarboden skrev:
Kolla så att motdubb centrerar med drivdubb och sen vibrationer som sagts.
Ok. Ska kolla det.

snickarboden skrev:
En fördel om motdubben har MK så du kan sätta en chuck i den för att borra.
Visst menar du morsekona? Hur ser jag att det är en sådan? Jag har på bild sett hur dom ser ut när man tagit lös, men hur ser jag att det är en sån när sakerna sitter på plats?


snickarboden skrev:
Köp bra svarvstål med, HSS är det som funkar, själv är jag förtjust i Robert Sorby's men de kostar.
Jag fick tag i några E.A. Berg-stål på en loppis för 20 kr / st. En skölp, en mejsel, och ett par till som jag inte vet namnen på. Säkert inte alla sorters svarvstål jag behöver, men jag tänkte att jag har något att börja med i alla fall.
 
Redigerat:
Rätt enkelt, du skall genom att veva baklänges kunna få loss motdubben och då ser du konan, dvs rubbet åker ut..
Det är nästan garanterat en morsekona i sådana fall men det går att mäta ut med medelst ett skjutmått.
Vet att en del svarvar saknar MK-kona där och jag värdesätter den funktionen en hel del när jag skall borra.

De stålen duger säkert och det var ett riktigt bra pris.

/Kent
 
Denna svarv är inte så dum.något svag motor,men jag har köpt en ny kondensator från classe på 10 mf som har ersatt tidigare på 8mf det gjorde skillnad,går att starta på högsta hastighet och mycket starkare
Träsvarv DUAB KMC 900
 
  • Gilla
kokko
  • Laddar…
Det bästa med träsvarvar är att dom är väldigt billiga att köpa begangnade.

20 kr per st är rena rama fyndet. Eftersom det är svarvstål så betingar det ett lägre värde hade det varit E,A Berg stämjärn så kan dom gå för flera hundra kr st på olika auktions sajter.

Pär
 
Säljaren till den Lennartsfors S800 jag fått erbjudande om tidigare hittade igen lite tillbehör; en planskiva och tre svarvstål. Jag åkte dit och tittade och köpte den för en tusenlapp.

Vad jag läst mig till verkar Lennartsfors svarvar vara bra kvalitet och omtyckta.

Mina intryck så långt är att det är en fin, välbyggd svarv.

Smidigt att byta varvtal, och ganska lite vibrationer är det. Den har varvtalen 500,1000,2000 och 3000. Har än så länge bara använt de två lägsta lägena.

Tyvärr verkar den sakna morsekona, men jag tänkte att jag ändå klarar mig med den här till att börja med. När jag svarvat lite mer vet jag säkert bättre om det är en annan svarv jag behöver.

Dock är det några saker som jag ska se om jag kan förbättra:
1. Anhållet känns lite för kort (ca 20 cm). Ska se om jag kan ordna ett längre anhåll så man slipper flytta det så mycket.

2. Anhållet och motdubben dras fast med mutter - man behöver alltså en ringnyckel i närheten varje gång man ska ställa om något. Känns jobbigt, men jag ska se om jag inte hittar någon annan lösning. Åtminstone motdubben skulle det fungera med en spännspak istället för mutter:
http://www.wiberger.se/templates/gn212-5-spannspak.htm
På anhållet kan en sådan bli i vägen, så där behövs en annan lösning.

3. Justeringsspaken för att finjustera motdubben skulle fungera smidigare om man satte dit en maskinratt:
http://www.wiberger.se/templates/gn322.htm


I övrigt var stativet alldeles för rangligt, men har nu snickrat ihop ett betydligt stadigare stativ. Kan lägga in någon bild när jag skruvat fast svarven på det nya.

Var köper man förresten svarvchuck? Och är det olika gängor man bör kolla upp?
Edit: hittade den här: http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=5839
Får kolla upp vilken gänga det är på svarven. Tror visserligen att jag klarar mig utan chuck ett tag, men det är bra att veta när jag väl behöver en.
 
Redigerat:
Så här ser svarven och stativet ut idag:
IMG_4611s.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att bilden togs har jag fäst den med fyra franska träskruvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.