Här kommer en dum fråga från en som söker kunskap.

Jag bor i ett hus med direktverkande el och en LL-värmepump som värmekälla. Samtliga element är utbytta till oljefyllda elelement vilket verkar ha varit mer effektivt än de gamla radiatorerna i typ plåt från 70. Varmvatten får jag från en Thermia MKR200 varmvattenberedare. Förra året förbrukade jag ca 14000kwh allt som allt med solceller på taket.

Nu till frågan, jag har sedan tidigare funderat på att gå över till vattenburna element men kruxet har alltid varit att pumparna är så dyra. Idag satt jag och diskuterade saken med min svåger som ska byta till bergvärme och tänkte slänga in ca 5 år gamla CTE Eco Air 107 luft vatten värmepump. Han erbjud mig att ta den och utedelen istället. Skulle det rent tekniskt vara möjligt att ersätta min varmvattenberedare mot denna värmepump och utnyttja den för att producera varmvatten och så småningom konvertera resten av radiatorerna i huset? Skulle en sådan installation bli dyr och vara värt besväret med tanke på min förbrukning? Utedelen skulle kunna sättas vägg i vägg med den.

Ställer frågan här då jag inte är speciellt kunnig på området. Självfallet hade jag tänkt att fråga någon firma installera den i sådant fall.
 
Om innedelen kan stå nära utedelen, så att rördragningen mellan dem blir så enkel som möjligt och det samtidigt är en plats hyfsat nära elcentralen så borde själva installationen inte vara så farligt dyr. Däremot tror jag att en EcoAir 107 är klart äldre än 5 år idag - vill minnas att modellen kom ca 2006. Det är fortfarande en duglig on-off pump, men om den är från något av de tidigare tillverkningsåren så är den nog i slutet av sin livslängd.
 
N Nyrostad skrev:
Om innedelen kan stå nära utedelen, så att rördragningen mellan dem blir så enkel som möjligt och det samtidigt är en plats hyfsat nära elcentralen så borde själva installationen inte vara så farligt dyr. Däremot tror jag att en EcoAir 107 är klart äldre än 5 år idag - vill minnas att modellen kom ca 2006. Det är fortfarande en duglig on-off pump, men om den är från något av de tidigare tillverkningsåren så är den nog i slutet av sin livslängd.
Tack för snabbt svar :)

Jag är osäker på hur man ser åldern på den men på menyn stod det att den varit i bruk runt 44000 timmar. Nu kan jag inte mycket om just värmepumpar, hur länge kan man tänka sig att en sådan håller? Gällande varmvattnet, skulle man rent hypotetiskt kunna sätta in den bara för att producera varmvatten till dusch och handfat?
 
I bästa fall kanske kompressorn går 70 - 80 tusen timmar om man har lite tur. Beror delvis på antal starter och att kompressorn inte blir kall om den vilar för långa perioder.
 
J Josth skrev:
I bästa fall kanske kompressorn går 70 - 80 tusen timmar om man har lite tur. Beror delvis på antal starter och att kompressorn inte blir kall om den vilar för långa perioder.
Då kommer frågan, är det värt att spara pengar och byta kompressorn när den ger sig eller är det bättre att köpa ny pump?
 
Prestanda har blivit bättre på nyare modeller, särskilt vid lägre temperaturer. Beror på var man bor och hur kallt det blir där. De flesta köper nog ny värmepump om den havererar efter 15 år eller mer.
 
J Josth skrev:
Prestanda har blivit bättre på nyare modeller, särskilt vid lägre temperaturer. Beror på var man bor och hur kallt det blir där. De flesta köper nog ny värmepump om den havererar efter 15 år eller mer.
Skulle man rent teoretiskt kunna använda pumpen som varmvattenberedare i väntan på konvertering av övriga element? Eller är det oekonomiskt jämfört med en gammal hederlig elektrisk varmvattenberedare?
 
Din befintliga varmvattenberedare går det inte att koppla någon extra värmekälla till, så om du ska ha nytta av värmepumpen behöver du en annan innedel. Har inte svågern en sån över också?
 
useless useless skrev:
Din befintliga varmvattenberedare går det inte att koppla någon extra värmekälla till, så om du ska ha nytta av värmepumpen behöver du en annan innedel. Har inte svågern en sån över också?
Svågern har innedelen typ pannan (kan man säga så?) och en utedel som ser ut som en utedel till LL-värmepump fast större.
 
Värmepumpen är i princip oanvändbar utan någon form av innedel. Helst den innedel som hör till, men den går att docka till andra typer av tankar om man vill.
 
Om innedelen är en Ecoel så kommer den att fungera fint ihop med Ecoair utedelen.
 
J Jeppson skrev:
Om innedelen är en Ecoel så kommer den att fungera fint ihop med Ecoair utedelen.
Jo det skulle jag också gissa på. Men skulle jag kunna byta ut min nuvarande varmvattenberedare emot hela paketet? Alltså i väntan på konvertering till vatten radiatorer. Eller har jag helt missförstått vad den gör? :)
 
Ja, det kan du göra. Normalt sett sätter man inte in en värmepump bara för att göra varmvatten då besparingen 'bara' blir 2-3000:- per år. Men får man en fungerande värmepump i stort sett gratis så är det bara att köra på.
 
  • Gilla
GreveSteelhammer och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, det kan du göra. Normalt sett sätter man inte in en värmepump bara för att göra varmvatten då besparingen 'bara' blir 2-3000:- per år. Men får man en fungerande värmepump i stort sett gratis så är det bara att köra på.
Nu förstår jag att kylmedium behöver fyllas på om det är som en vanlig luft luft. Men vad kan en installation gå för att byta ut den gamla beredaren emot pumpen osv i fråga.

Säg att man sätter den vägg i vägg och rördragningen blir max 2 meter. Och sen ev ta över strömförsörjningen från beredaren (om säkring osv är lika som svågern hade).
 
Nej, det är ett så kallat enhetsaggregat, så hela kylkretsen sitter i utedelen. Sen går det vatten mellan inne- och utedelen. Dvs man behöver inte fylla på nån gas eller vakuumsuga den för att man flyttar på den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.