Tänkte försöka få lite råd från bättre vetande på forumet.

Har en Comfortzone CE50 frånluftsvärmepump från 2006 som precis gått sönder. Den förlängda försäkringen gick så klart ut 2012.

En reperatör från en av comfortzones utsedda serviceställen har tittat på det idag och säger att ett av problemen med Comfortzone är att man inte kan byta ut enskilda delar utan på grund av att kompressor och fläkt är paj nu så måste hela överdelen bytas till en kostnad av 30-40 tusen.

Därav är det intressant att titta på en ny värmepump istället. Däremot fick vi ett förslag då de hade en begagnad Comfortzone CE50 på lager (från ett visningshus) att vi kan få den installerad och klar för 39. Denna är från 2011, så 5 år nyare än den vi har idag. De kan även ge 2 års garanti på denna.

Är det någon som kan tolka om det sista är en bra affär? Och även om den första delen kring att hela överdelen måste bytas är korrekt?

Tack på förhand
 
Nu vet jag ingenting om service på din värmepump etc. Men det låter lite konstigt att servicen skulle kosta 30-40 samtidigt som de har en "ny" åt dig, installerad och klart för 39. De kanske är lite sugna att sälja sin pump till dig.
Det var en tanke som slog mig när jag läste det du skrev
 
Hur länge tror du den ny-gamla håller då.. 5år till kan man anta. I mina öron låter det inte som nån kanonaffär precis..
 
Hellre byta till nyare än att lägga lika mycket på att laga men kanske dags att titta på annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.