Hej,
Jag funderar på att köpa en begagnad EJCA rikt och planhyvel. Jag är tyvärr inte helt säker på modellen och har inte sett hyveln själv än men det lutar åt att det är en RP 36.

Är det någon som har någon information om denna hyvel? Jag hittar ingen vettig sådan på internet.
Vet ni om den har rundkutter eller fyrkantskutter (Vet inte hur ejca har gjort historiskt ang. detta). Finns bakslagsskydd? Finns inbyggd matarverk?

Jag vore otroligt tacksam för lite ytterligare information om någon sitter på sådan :)

MVH
 
Redigerat:
Hej!

Rundkutter, bakslagsskydd finns och matning finns för planhyvlning.
 
Tack för svaret, det låter ju bra!
Jag har ingen aning när dessa hyvlar tillverkades så jag vet inte hur säkerhetsstandarden såg ut då.

Är det någon som har någon åsikt om det det är en ok hyvel att börja med eller är den direkt olämplig. Är det ett vettigt köp osv? Alla råd är välkomna.
 
Redigerat:
Jag har haft en Ejca rikt/plan från 1950-talet. Hyvlingsbredd 26 cm och totallängden kring 110 cm. Då man skulle planhyvla skruvade man loss inmatningsbordet och skruvade dit ett planbord ovanför kuttern. Den saknade matning på planhyvlingen. Kuttern var en rundkutter med 2 bett. Främre rikthyvelskydd fanns men bakre rikthyvelskyddet gjorde jag själv av trä. Motorn var 1,4kW
Min uppfattning är att den var en bra hobbymaskin. Det krävde en del träning för att planhyvla bra men sedan jag hade lärt mig konsten fungerade den förvånansvärt bra.
Den hade två svagheter. Dels en tendens att samla trädamm och kåda i laxstjärtsspåren som höll rikthyvelborden. Då jag plockade isär alltihop och tvättade med sprit och smörjde och satte ihop den igen så blev den som en ny maskin.
Andra svagheten var att drivremmen spändes bara av motorns egen vikt. Jag satte dit en spännskruv.

En kamrat har en nyare Ejca med ungefär 35cm hyvlingsbredd. Troligen från början på 80-talet. Den har planhyvelmatning och moderna skydd och alltihop. Rundkutter med 3 bett. Stomme av gjutjärn.
Den hade en svaghet. Det gick inte att få ut kutterkilarna för rengöring utan att skruva loss lagerhusen från maskinstommen och pressa ut lagren. Efter att vi filade bort en halv millimeter av skallen på spännskruvarna och vägde skruvarna så de blev exakt lika tunga blev allting bra.
En riktigt bra hobbymaskin den också.

Båda maskinerna är riktigt bra hobbymaskiner inom sina begränsningar. De har relativt korta rikthyvelbord så det är mycket svårt att rikta bitar som är över 1,5 meter långa.
 
Tack för bra svar! Det blev ett köp av hyveln. Jag vet fortfarande inte exakt vilken modell jag har köpt. Men jag tror nog att det är den som kallas rp36, dock står det inget modellnummer på den så jag kan inte vara helt säker.
 
Det låter bra!

Får vi se en bild?....... egentligen kvittar det ju vad den har för modellbeteckning om den är en bra maskin.
 
heimlaga skrev:
Det låter bra!

Får vi se en bild?....... egentligen kvittar det ju vad den har för modellbeteckning om den är en bra maskin.
Jag har den ståendes i en lokal jag får använda för ändamålet, dock tar jag mig inte dit förens i veckan eller till helgen. Men jag kan absolut ladda upp en bild till helgen.

Dessutom har jag kontaktat Ejca nu, vi får se om de har mer svar.
 
Här kommer några bilder som utlovat. Efter kontakt med EJCA och att jag muntligen beskrivit hyveln har jag fått den bekräftad som en RP36. Har inte provkört den ännu så jag kan inte rapportera något om hur den fungerar.

20151108_125803.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151108_124904.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Gratulerar till en fin maskin!

Den är exakt samma modell som min kamrat har och som jag skrev om tidigare.
Vi hade ett elände med att få loss kutterkilarna för rengöring (som jag beskrev tidigare) men det blev bra sedan vi tog bort litet av skruvskallarna. Jag vet inte om skruvarna var orginal på den. Vi misstänker att någon kan ha bytt dem och då blev det fel.

Om du skruvar loss ändplåtarna av stommen så finns det tydligen någon växellåda eller kuggväxel av något slag där inne. Ett litet paket. Han säger att det lönar sig att kontrollera att växellådan är välsmord så den inte nöts upp.
På samma gång kan det löna sig att smörja upp gejdrarna för planhyvelbordet. De blir tillgängliga då du tar loss plåten.
 
  • Gilla
Nilber
  • Laddar…
Tack så mycket!

Jag ska komma ihåg ditt tips om jag får besvär med att få loss kutterkilarna. Jag hoppas bara jag vågar ge mig på att fixa problemet som du beskriver, jag är ingen maskiningenjör, och det låter rätt avancerat :)

Ja, på sidan finns det ett paket med kugg och kedja som driver matarvalsarna för planhyveln, jag antar att det är de som åsyftas. Tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.