Hej!

Jag är på jakt efter en bra åkgräsklippare eller liknande. Har fått nys om en begnad sådan. Den är ca 20 år gammal men har renoverats en del med bl.a. nytt batteri och ny klipputrustning. Begärt pris är 13 000:-

Är detta ett rimligt pris för en 20 år gammal maskin (även om den åtgärdats på senare tid)?

Det är en privatperson som säljer den, rekomenderar ni att jag som förstagångsköpare vänder mig till en handlare och köper av dem istället?

Föresten, var ligger skilnaden mellan åkgräsklippare och trädgårdstraktor? Misstänker att den förstnämndas huvuduppgift är att klippa gräs, men annars?

Tack på förhand!

/Magnus
 
Jag tycker att 13k låter mycket för en 20 år gammal maskin, var gärna lite mer specifik med vad det är för tillverkare/modell. För dem pengarna går det ju att få en helt ny maskin.
 
Då en ny klippare kostar mellan 10 och 180 tusen så är det svårt att säga om 13k är ett klipp eller rån.

Titta tex på Stiga's sidor för att förstå vilken typ av klippare du ev behöver.
 
En ny partner med hydrostat drift ligger runt 20 000.- och klippbordet under till, det är stor pris skillnad mellan front klippare alt under, en gammal maskin typ (Gilson) med klippagregatet under till med kanske lite reservdelar typ plog eller fräs brukar ligga på blocket för under 10 000:-
Något jag själv undrar över varför det finns så många hyfsat nya åkklippare på blocket som säljes till den "händige" hmmmmm
 
Tycker såhär allmänt: Vet man att man kan skruva och hitta fel så är gammalt nästan alltid bättre än nytt (liksom inte lika kul att sätta vinkelslipen i en ny åkklippare ;) ) dels ingår GARANTI dels finns delar (man slipper uppfinna dem ;) ) Medan en gammal gör samma jobb kostar mindre MEN kan käfta emot :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.