Hej,
Vi planerar att bygga i Stenungsund. Egen arkitekt har gjort skisser och vi har skrivit en kravspec. Vi har nu skickat dessa för offert till: Ekeforshus, onsalavillan, vårgårdahus, A-hus, FHV, Skidstahus och Willa Nordic. Vad säger forumet om dessa? Är det någon ytterligare jag absolut borde kolla?
 
Det va en väldig blandning av standardnivå, tycker du inte?
 
Tja, eftersom du ändå tittar på Fiskarhedenvillan - varför inte ta steget fullt ut och bygga i fullt lösvirke direkt från såg. Det var ju någon som testat och hamnade på halva priset av ett fiskarhedenvillan hus.

Skulle jag haft tid så hade jag gjort så - såhär halvvägs i backspegeln.

Bygger inte i Stenungsund men inte så långt därifrån.
 
Jag vill ha någon som tar total eller generalentreprenad. Därav husfirmorna. Det känns även tryggare mot fuskbyggare så. Men vet ni några byggare som bygger lösvirke och tar totalansvar så hit me!
 
Nej, däremot så har jag goda erfarenheter av några mindre entreprenör/hantverkarfirmor i området. Riktiga guldägg!

Även om du väljer totalentreprenad (ger generalentreprenad verkligen samma skydd?), så försök få ett ord med i laget kring vilka entreprenörer som gör jobbet. Det finns de som råkat illa ut med Fiskarhedenvillan i Göteborgsområdet, men de kanske har ändrat sin entreprenadform sedan dess.

Lycka till! Var i Stenungsund bygger du? För att komma till vårt bygge behöver man åka över bron...
 
Eksjöhus, Intressanta Hus, Rörvikshus, Trivselhus?
 
Mariatherese: åh. Intressant att höra om FHV. Vet du vilka entreprenörer man ska akta sig för?
General el. Total. Total ger ju bättre skydd. Men jag kan tänka mig General så länge entreprenören är känd och har bra referenser.

Vi bygger i kommungränsen Stenungsund/Kungälv
 
Nej, tyvärr vet jag inte vilka entreprenörer som var aktuella i just det fallet eller vilka man skall akta sig för generellt. Det skrevs om just det fallet i GP så kanske det står där (om bolaget finns kvar under samma namn).

Annars gäller referenser, referenser, och åter referenser.

Stenungsund/kungälv... blir det Jörlanda eller var går gränsen exakt?
 
Ett litet OT-tips. Många säger att sotarfejarmästaren i Stenungsund är lite "krånglig" (vet inte vad det betyder, kanske bara att han är noggrann). Ett tips kan vara att låta sotaren ta en titt på taksäkerhetslösningen i förväg om ni ämnar ha kamin.
 
OT:
Sotaren i Stenungssund är nitisk!
Han lade eldningsförbud på kakelugnarna i vårt torp eftersom skorstenen låg för nära en bjälke på vinden. Det hade funkat bra i 150 år innan han kom på besök.
 
Vi har inte kommit till offertförfrågan än men har skickat in vanliga förfrågningar till de olika husleverantörerna bl.a om vad de kan leverera: Fiskarh., A-hus, Emrahus, XN-villan, Villa Nordic, Lågenergihus, Villa Varm, Ziphouse, Goodfeel, MM-hus etc. Vi är intresserade av Passivhus alternativ lågenergihus.

Berätta vem det blev i slutänden för er och motivera gärna...
 
Vi hade också egen ritning, och skickade ut, bland annat till ett par på er lista. Det slutade med Ekeforshus som gav oss mest för pengarna och som vi tyckte kändes bra att ha och jobba med.
 
mariatherese skrev:
Tja, eftersom du ändå tittar på Fiskarhedenvillan - varför inte ta steget fullt ut och bygga i fullt lösvirke direkt från såg. Det var ju någon som testat och hamnade på halva priset av ett fiskarhedenvillan hus.

Skulle jag haft tid så hade jag gjort så - såhär halvvägs i backspegeln.

Bygger inte i Stenungsund men inte så långt därifrån.
Halva priset låter väl lite väl bra!? Jag har precis färdigställt min kalkyl på ett FHV Briljanten. Kalkylen har jag tagit fram med hjälp av deras leveransomfattning och planlösningen från katalogen. Jag har sen CAD:at upp stommen på ett ungefär för att kunna mängda virket. Enligt listpris på samtliga ingående artiklar hamnade jag då cirka 70000 under FHV. Kalkylen borde ha en tolerans på +/- 10 %. Att man sen skulle kunna lägga en generell rabatt på 50 % känns inte rimligt.

Hur gick det för TS?
 
Tja, det var kalkylen som presenterades. Minns tyvärr inte vilken användare på forumet det var. Men enligt min egen erfarenhet så har jag svårt att misstro kalkylen.

Vår Fiskarhedenoffert var dyrare än motsvarande modulbyggda hus. Så min erfarenhet är att Fiskarheden är säkert många saker, men speciellt billigt är det inte.
 
Hittade tråden jag antar du menar:

http://www.byggahus.se/forum/losvir...skillnad-bradgard-vs-fiskarhedenvillan-2.html

TS där hävdade att han fått en offert som var 30 % lägre än FHV, det kan jag absolut köpa. Men halva priset tror jag inte på. Att man faktiskt kan bygga ett liknande hus för halva priset kan jag tänka mig. Men för att jämförelsen ska bli relevant krävs att offerten faktiskt motsvara den standard FHV levererar i allt från konstruktionsutfomning till fönster till köksleveranör osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.