Köpt en lägenhet bostadsrätt.
Samma dag vi skulle flytta in meddelar säljaren att städbolaget fuskat med städningen plus skadat en lådfront i köket.

De har försökt kontakta städbolaget som verkar väldigt oseriösa de har även tagit hjälp av mäklaren till detta.
Jag känner att det inte är min sak att lösa detta?
Men nu har det gått ett par månader så jag tänkte komma med en summa jag vill ha i ersättning av säljarna.
Städningen kan jag förbise alt begära ett bidrag till ett hemstöd av annat bolag.
Men vad gör jag med kökslådan?det är ett äldre ikea kök och samma luckor finns ej längre. Så kan ju ej byta endast denna lådfront. Men kan ju inte byta varenda dörr och låda heller? Blir ju jättedyrt?
Kommer så småningom vilja renovera köket men hade tänkt vänta ett år minst då det i övrigt är fint!
Men ngn ersättning vill jag ju ha men hur vet jag vad som är rimligt?
 
P
Givet att det är ett gammalt kök lär du inte få mycket. Föreslå till säljarna att du bör få 500 kr eller nått, om du nu tycker det är värt att driva. Ignorerar de dig hade jag försökt glömma det
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P Posselosse skrev:
Givet att det är ett gammalt kök lär du inte få mycket. Föreslå till säljarna att du bör få 500 kr eller nått, om du nu tycker det är värt att driva. Ignorerar de dig hade jag försökt glömma det
Jo men ändå trist så resten av köket ändå är i så pass fint skick..
De har drällt med vatten så en lådfront fått vattenskada på fronten..
 
Giggsan11 Giggsan11 skrev:
Jo men ändå trist så resten av köket ändå är i så pass fint skick..
De har drällt med vatten så en lådfront fått vattenskada på fronten..
Det är normalt slitage på kök byggt av material som sväller....
 
Det finns företag som tillverkar luckor och fronter som passar äldre Ikea-kök. Kolla vad en sådan lådfront skulle kosta och begär den summan i ersättning.

Om det inte går att beställa exakt samma färg och modell kan ni ju ha kvar den skadade tills ni renoverar, men då har ni åtminstone fått ersättning för skadan.
 
  • Gilla
Giggsan11
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Det finns företag som tillverkar luckor och fronter som passar äldre Ikea-kök. Kolla vad en sådan lådfront skulle kosta och begär den summan i ersättning.

Om det inte går att beställa exakt samma färg och modell kan ni ju ha kvar den skadade tills ni renoverar, men då har ni åtminstone fått ersättning för skadan.
En möjlighet ja..
Ikea har en nästan exakt front nu i sortimentet men vet ej om det blir en viss skillnad ändå.
Men kanske begära priset för den fronten iaf och en symbolisk summa för städningen? Till säljarna då? För de ska ju sen i sin tur reklamera till städbolaget?
 
500kr kostar lådfronten.. Inget eg att bråka om.. Men sen lite extra för städning och kanske för arbetskostnad?

Tycker jag kan begära iaf 1500kr?
Små summor kanske men som ensamstående är det ändå en del och lite rätt ska vara rätt. Rätt trist att flytta in till sunkiga avlopp och smutsiga skåp...
 
Giggsan11 Giggsan11 skrev:
500kr kostar lådfronten.. Inget eg att bråka om.. Men sen lite extra för städning och kanske för arbetskostnad?

Tycker jag kan begära iaf 1500kr?
Små summor kanske men som ensamstående är det ändå en del och lite rätt ska vara rätt. Rätt trist att flytta in till sunkiga avlopp och smutsiga skåp...
Jag tycker att det låter rimligt, speciellt som du kan visa vad en ny lådfront kostar. Du har inget att förlora annat än lite tid och enenergi 🙂

Och ja, det är säljaren du ska vända dig till, så får de antingen ta det med städfirman eller se det som priset för att de valde en slarvig städfirma 😄

Lycka till!
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Giggsan11 Giggsan11 skrev:
500kr kostar lådfronten.. Inget eg att bråka om.. Men sen lite extra för städning och kanske för arbetskostnad?

Tycker jag kan begära iaf 1500kr?
Små summor kanske men som ensamstående är det ändå en del och lite rätt ska vara rätt. Rätt trist att flytta in till sunkiga avlopp och smutsiga skåp...
Det är väl ett rimligt förhandlingsbud och sen kan du ju vara beredd att acceptera en mindre summa om säljaren tycker det är alldeles för mycket.

En städare tar ju inte många 100 för en timmes jobb och på en timme hinner man städa mycket.
 
Jag skulle nog iofs. begära lite mer. En flyttstädning som ni är överens om att den är dåligt utförd, och som inte rättas. Ersätts väl normalt med vad det kostar att ta dit en städfirma som gör om. Och det får man räkna med är hela beloppet för en flyttstädning. Möjligen inte om det gäller någon enstaka miss.

Lådan är svårare att bedöma. Men är ni överens om att den skadats efter att du skrev kontrakt, så borde väl typ 1000 kr vara en minsta ersättning.

Om jag vore säljaren skulle jag vara rätt lättad över om vi kunde komma övrerens om en summa på 2 - 3 000. Och jag skulle troligen inte bråka om det blev 5000 heller. Förutsatt att det är fel som vi är överens om.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag skulle nog iofs. begära lite mer. En flyttstädning som ni är överens om att den är dåligt utförd, och som inte rättas. Ersätts väl normalt med vad det kostar att ta dit en städfirma som gör om. Och det får man räkna med är hela beloppet för en flyttstädning. Möjligen inte om det gäller någon enstaka miss.

Lådan är svårare att bedöma. Men är ni överens om att den skadats efter att du skrev kontrakt, så borde väl typ 1000 kr vara en minsta ersättning.

Om jag vore säljaren skulle jag vara rätt lättad över om vi kunde komma övrerens om en summa på 2 - 3 000. Och jag skulle troligen inte bråka om det blev 5000 heller. Förutsatt att det är fel som vi är överens om.
Summan är så liten att det är ju i princip riskfritt att bara säga nej och sen sluta svara i telefon. Det finns ingen privatperson som går till en tingsrätt med ett krav på 1500 kr....
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Summan är så liten att det är ju i princip riskfritt att bara säga nej och sen sluta svara i telefon. Det finns ingen privatperson som går till en tingsrätt med ett krav på 1500 kr....
Många kan nog även betala bara för att slippa tjafsa om det. Själv skulle jag absolut göra det om köparen kom med konkret prisuppgift på lådfronten och någon form av redogörelse av vad som var dåligt städat.
 
Ja säljarna var väldigt ledsna när detta hände och tyvärr skulle vi flytta in samma dag det upptäcktes så hann ej ta in dom för o städ, dock verkar de ej vara villiga till det heller då jag ej hört ngt.

Jag lämnar in en summa på 2000kr så får vi se vad de säger. Sen är det väl upp till dom att kräva den summan av städbolaget?
 
lådfronten är en sak
men städningen skall göras om av företaget/säljaren
 
returen returen skrev:
lådfronten är en sak
men städningen skall göras om av företaget/säljaren
Svårt med ny flyttstädning när vi redan bor här?
Inte så sugen på att ha det oseriösa företaget hemma hos mig faktiskt fått mkt dåliga recensioner. Städar hellre själv /anlitar ngn själv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.