Jag har en tom där det finns ett källarförråd (från ca 1920) ingrävt i en sluttning. Förrådet är på ca 10x10 meter med gjutna väggar och tak samt sandgolv. Det ligger på en liten kulle och det är ganska torrt där inne.

Jag funderar på att bygga ett suteränghus och använda mig av denna källare. Min tanke är att kapa bort taket, gräva ned dränering i sanden på insidan av de gjutna väggarna och sedan gjuta en ny platta. På den nya plattan tänkte jag göra nya väggar (Dorocell Thermowall el liknande) intill de gamla. Sedan nytt träbjälklag upp mot övervåningen etc. Grunden och allt övrigt med golvvärme och allt enligt modern standard etc.

De gamla väggarna som är gjutna där nu har ingen dränering eller isolering etc. Det är endast fyllningsmassor direkt mot betongen utvändigt. Jag vill slippa dränera utvändigt.

Jag är dock osäker på vad som kommer hända i mellanrummet mellan den gamla väggen och den nya. Kommer det bildas fukt där? Vad händer då? Det kommer ju ingen fukt inifrån eftersom den nya väggarna inte släpper igenom. Det finns heller inget som kan mögla där. Men det kommer väl fukt utifrån gissar jag. Skall jag spara 10 cm mellanrum (och ventilera detta) och låta en slinga i plattan värma mellanrummet. Blir det bra?
 
  • Suteränggrund_skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.