Ska anlägga gräsmatta inom det snaraste. Just nu är det ca 20-30 cm högt vildvuxen gräsvegetation, maskroser mm. Kan man bara lägga jordmassor på det och sen matjord eller den befintliga växtligheten måste bort först?
 
Hur mycket jord skall du lägga på innan matjorden?
 
Jag hade tagit en jordfräs och fräst runt det befintliga gräset, sen lagt på matjorden.
 
Jag hade dödat befintligt gräs (ogräs) med roundup först.
 
Mängden jordmmassor innan matjorden varierar från kanske 5-30cm.
kanske räcker och hösta de med trimmer å räfsa bort det?
Round up veti fan om ja vill sprida ut. Låter inte bra.
kan det inte påverka det "riktiga" gräset?
 
Roundup eller annat ogräsmedel skulle jag inte ha lagt ut. Jag skulle precis som du skriver kippt/trimmat/röjt ner det riktigt kort, därefter lagt på jord och sedan matjord. Kanske något ogräs kommer att gå igenom, men det kommer att klippas ner efterhand som du klipper gräset.
 
harry73
Vad är matjord? och var kommer det ifrån? Om det är ett gammalt toplager, då har det alla rätta jordbakterier för att dit gräs ska trivas, men också mycket ogräsfrön. Så att döda all befintlig vegetation hjälper då inte så mycket.
Kommer det från ett större djup har det inte de rätta bakterier och kan man gödsla i evigheter innan det blir en stabil gräsmatta. Men även då kan det innehålla ogräsfrön.

Jordfräs skulle jag definitivt använda och om du har bra matjord redan nu skulle jag antingen använda det som topskikt eller så skulle jag fräsa in ny matjord i befintlig jord.

Men maskrosor är besvärligt att få bort i en ny gräsmatta utan att förstöra allt, så försök att gräva bort så mycket ogräs ur den befintliga gräsmattan innan du gör nåt annat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.