Hej!

Min väna hustru har just gått lös på den fult uppsatta tapen i sovrummet. Tanken är att tapeten ska tas bort och att vi sedan ska (helst) rolla eller (i andra hand) tapetsera väggen.

Jag kollade på hur det går till att bredspackla eftersom vi inte gjort det tidigare och det verkar tidsödande och dammigt. Det har också visat sig att tapeten som hon tar bort nu sitter hårdare än tapeten i ett annat rum gjorde.

Summa summarum: I en forumtråd föreslog någon att strunta i borttagning och bredpackling och i stället sätta upp 6 mm gipsskivor. De kostar en hundralapp var på Byggmax (120 cm breda) och en tio-femton stycken skulle räcka för rummet, så det blir inte så dyrt.

Jag funderar nu över vad vi ska göra med eluttagen. Ska jag mäta ut hål för eluttagen i gipsskivorna innan jag sätter upp dem, och liksom bygga in eluttagen i gipsskivan? Eller gör man på något annat sätt?

Eller är någon annan metod att föredra?

Resultatet behöver inte bli toppsnyggt, men rätt okej bör det ju bli eftersom vi ändå gett oss på den förra tapeten... ;-)

/Petter
 
Köp spec hålsåg till dosor. Du placerar en centrering i dosan, gips på och en magnet visar hur man ska såga. Det blir exakt!
 
Hej!

Tack för svaren. Men innebär inte det här att man måste ta ur hela elgrejen ur väggen? Jag har skruvat ur säkringen, men mycket mer högspännings-ellära än så kan jag inte... Kan man inte bara göra hål i gipsen och så att säga baka in eluttagen? (Eluttagen är väl typ en tum tjocka och gipsen bara 6 mm som sagt.

Tack igen!

Petter
 
Baka in eluttagen ser riktigt taffligt ut. Har du skruvat ur säkringen så är det ju ganska enkelt att ta bort resten och bara göra hål för dosan.
 
Stefan N skrev:
Baka in eluttagen ser riktigt taffligt ut. Har du skruvat ur säkringen så är det ju ganska enkelt att ta bort resten och bara göra hål för dosan.
Hmmm... Inte säker på att jag förstår att det kan vara enkelt. men jag får väl börjaa skruva ur eluttagen så kanske det ger sig!

Tack!

Petter
 
erikssonjorgen skrev:
Hej,

Du använder lämpligen [länk] sedan måste du använda förhöjningsringar till dina dosor (gipset bygger 6 mm): [länk].

Lycka till!

Jörgen
jag kollade på länken och såg att påbyggnadsringarna var på 4 mm resp 15 mm. Det verkar konstigt för mig eftersom gips är 6 mm eller 13 mm. Vet ni vilken jag ska använda?

/Petter igen
 
Det går bra utan distansringar! Är lite överkurs med dessa bara för ROT-gips. Jag brukar sätta distansringar bara då det blir luftrum mellan dosan och färdig vägg. Om inte skruvarna räcker ut till uttaget så finns det längre dosskruvar att köpa.

Hole-in-one (magneter som det snackas om) är också lite överkurs bara för en vägg (de är ganska dyra att köpa). Mäta ut var hålen ska hamna med en tumstock!
 
Håller med Rrrrr, Hole-in-one är överkurs! Mät noga istället och kör med hålsåg.
 
Hej Rrrrr och gadu!

Tack för tipsen! (I det här fallet är det bara tre utttag det gäller, så det låter bra med tumstock... :)

/Petter
 
Hej!

Renoveringsgips är kanon!
Tyvärr blir man inte av med momentet spackla och slipa, det krävs både glasfiberväv och spackel i skarven på gipsskivorna.
Likaså får man höjdskillnader mot dörr/fönsterfoder, antingen skär man gipset mot fodret eller plockar man bort fodret och återplacerar med en 6mm smyg, lite pyssel det också!

Hoppas att det går bra!
 
Renoveringsgips är bara 90 cm breda (och hälften så tjocka men kostar som en fullvuxen skiva)

Protte
 
  • Gilla
Gergely Katona
  • Laddar…
Rörande att mäta ut...
Dra ut skruvarna i dosan så de sticker ut en bit, knacka gipsskivan mot dessa så det blir lätta märken, vrid ringen med skruvarna 90 grader och knacka till igen. Sen har man inga problem att hitta centrum för borren.

/Kent
 
  • Gilla
Percy.P
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.