Hej

Ovanför min övervåning finns en kallvind, jag har tänkt isolera den för att få mer förvaringsutrymme.
På våningen under vinden är det delvis snedtak (ca 2 meter i bredd på vardera sida om huset). Ovanpå innertaket ligger spån. Vad jag kan se när jag varit uppe på vinden och tittat så verkar utrymmet mellan reglarna där det är snedtak på övervåningen vara fyllt även det med spån, utan luftspalt.

Frågan är vad jag ska göra, ska jag försöka "karva ur" spånet ur utrymmet mellan reglarna, och göra en luftspalt?

Eller hur brukar man göra? vad jag fårstått byggde man såhär förr. Är ett gammalt timmerhus frånbörjan yggt på 20-30 talet gissar jag.
 
finns ingen anledning att ha luftspalter på så gamla hus om det är spån överallt. Spån är ett utmärkt material som torkar av sig själv.
Det är först när glasfiberisolering och plastfärgerna gjorde sitt intåg man behöver luftspalter överallt för då finns det ingen möjlighet för materialen att torka själv.
 
Hej!
Tack för svaret det låter bra om jag kan slippa bygga en luftspalt.
Med allt man läser om tilläggsisolering är jag ju såklart jätterädd att jag kommer förstöra huset, det finns ingen mögel vad jag kan se idag uppe på vinden så det vore ju förfärligt om jag orsakar det med mina ingrepp.

Så hur ska jag göra om jag vill få det varmare däruppe? jag läser här:
http://www.sp.se/sv/units/energy/eti/Documents/Kalla vindar.pdf

Att det jag vill ådstakomma kallas "parallelltak" om jag inte missförstår.
Ska jag då bara bygga ett innertak mot reglarna och fylla hålrummet med isolering? (kanske bäst att använda spån även då det funkar?)
Ska jag innan jag gör det klä reglar och råspont i nån papp?

ritning isolering.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
måste vara enklare att fylla på mer isolering uppe? Tex att spruta ut cellulosa isolering. (lika egenskaper som spånet)
 
Jag har sprutat cellulosa på min vind. De fyllde på i alla snedfacken också utan bekymmer. Har inspekterat det vid ett par tillfällen därefter och det har inte varit några bekymmer med mögel eller fukt. Andas på fint.
 
Hej!

Stort tack för svaren! vilket härligt forum =)

Har läst på lite mer nu och det verkar inte vara nån dum idé att inte ha luftspalt när man använder spån och cellulosa.

Jag undrar hur gör man med pappen, ska man sätta den mot råsponten/bjälklaget innan man sprutar in lös cellulosa? Eller ska man sätta den mot reglarna och använda den till att åstakomma "fickor" isoleringen kan ligga i innan man sätter upp panel/skivor som väggar?
Eller både och kanske? Och vilken typ av papp ska man välja i det här läget?


(finns det nån litteratur i ämnet isolera gamla hus utan plast man kan ha som referens?)


MVH
 
du behöver nog ingen papp heller. Den som sitter där är oftast avsedd för att hålla spånet på plats bara så det inte letar sig ut i springor och annat och tömmer facken på tid och längd.
 
Stefan1972 skrev:
du behöver nog ingen papp heller. Den som sitter där är oftast avsedd för att hålla spånet på plats bara så det inte letar sig ut i springor och annat och tömmer facken på tid och längd.
Ok men det är ganska glest mellan råspontplankorna, ser plåten tydligt så det kanske bär bäst att ha nån pappa ändå så inte isoleringen ligger direkt mot plåten? Eller?

IMG_4680.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
jo ser det ut så där kan det ju såklart vara ide med nåt men hur mycket ska du fylla menar du? På den där typen av hus så lär det väl inte bli nån jätteskillnad direkt, ett par dm till borde väl räcka.
 
Stefan1972 skrev:
jo ser det ut så där kan det ju såklart vara ide med nåt men hur mycket ska du fylla menar du? På den där typen av hus så lär det väl inte bli nån jätteskillnad direkt, ett par dm till borde väl räcka.
Jag hade tänkt fylla samma bredd som reglarnas tjocklek, ser ut att vara 2-3 dm ungefär tycker jag. Hur menar menar du att det inte blir nån jätteskillnad? Menar du värmemässigt?
 
ja du har ju till att börja med snedtak och där är ju tjockleken given. Spelar ju ingen roll om du fyller en meter extra där uppe om snedtaket fortfarande är 2dm tjockt.

Det blir ju samma resonemang som på superspecial energisnåla fönster. En del tror verkligen på fullt allvar att besparingen blir enorm för att de sätter såna i ett gammalt hus som kanske ändå är för dåligt isolerat. Det är klart att det blir bättre om de gamla fönstrena var dåliga men det kanske hade räckt med standardfönster istället för de där superspecial.

Det absolut viktigaste att börja med i gamla hus är annars drag på olika sätt. Luft som tar sig in i golv och sånt är nog viktigare att se över än "mössan" Hur ser fasaden ut, glipor i timmerstomme osv osv.
 
Redigerat:
Stefan1972 skrev:
ja du har ju till att börja med snedtak och där är ju tjockleken given. Spelar ju ingen roll om du fyller en meter extra där uppe om snedtaket fortfarande är 2dm tjockt.

Det blir ju samma resonemang som på superspecial energisnåla fönster. En del tror verkligen på fullt allvar att besparingen blir enorm för att de sätter såna i ett gammalt hus som kanske ändå är för dåligt isolerat. Det är klart att det blir bättre om de gamla fönstrena var dåliga men det kanske hade räckt med standardfönster istället för de där superspecial.

Det absolut viktigaste att börja med i gamla hus är annars drag på olika sätt. Luft som tar sig in i golv och sånt är nog viktigare att se över än "mössan" Hur ser fasaden ut, glipor i timmerstomme osv osv.
Det ju snedtaket där uppe jag ska isolera för att kunna använda vinden som förvaringsutrymme för massa saker tex lådor och sånt. Kommer inte ha några fönster där uppe. Jag isolerar inte där pga värmebesparing i övriga huset utan för att få förvaringsutrymme som är någorlunda varmt, idag är det ju nästan utomhus temperatur däruppe. I övrigt är vämen i huset bra, inget som behöver åtgärdas.
 
jaha då missuppfattade jag dig..............det du vill göra låter dock aningen komplicerat. Jag har fullstor vind med ståhöjd tre ggr om på sina ställen och där har jag precis allt möjligt förvarat och det är lika kallt där som ute.
Du verkar inte ha särskilt stort och att isolera allt så du kan hålla lite värme där blir nog ganska så mycket för att ha möjligheten att putta dit några kartonger som kanske lika gärna kan stå kallt?
 
Stefan1972 skrev:
jaha då missuppfattade jag dig..............det du vill göra låter dock aningen komplicerat. Jag har fullstor vind med ståhöjd tre ggr om på sina ställen och där har jag precis allt möjligt förvarat och det är lika kallt där som ute.
Du verkar inte ha särskilt stort och att isolera allt så du kan hålla lite värme där blir nog ganska så mycket för att ha möjligheten att putta dit några kartonger som kanske lika gärna kan stå kallt?
Jo det kanske blir komplicerat, och det är inte jättestort det är sant, men detta utrymme är det enda jag har tillgång till utan att bygga ut huset. Så det måste bli så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.