jag ska lägga ca 150m2 plattor på baksidan av huset.
Jag hade tänkt gräva bort ca 40 cm och återfylla med bärlager/kapilärbrytare (8-16 makadam) lägga 5cm sand och sedan plattor.

Nu till min fråga:
Min trädgård är uppfylld med natursand. Jag har grävt tio hål och konstaterat att det ser ut som följande:
gräs
10-15 cm jord
50 cm sand
sten

behöver jag verkligen ta bort 30 cm dränerande sand för att lägga dit 30cm dränerande makadam? det känns som onödigt arbete. sanden har legat i ca 30 år och borde satt sig riktigt bra!

någon som vet eller har en åsikt?
 
peternicklas
Lägg inte plattor i sand utan välj stenmjöl. Myror älskar sand!
 
Tycker det borde räcka med att gräva bort matjorden. Har aldrig lagt plattor men peternicklas förslag med stenmjöl verkar vettigt. Inte vidare trevligt ha ha en myrkoloni under plattorna, som därtill kommer på besök vid olämpliga tillfällen.
 
JanneL, håller med dig, helt onödigt att ta bort något för att återfylla med "samma sak".

peternicklas: lägga 2cm packad stenmjöl på sanden, håller det myror borta?
Har för mig at man kan köpa stenmjöl med inblandad "myrr" eller nått annat bekämpningsmedel?
Stenmjöl, det är typ samma som fin krossad sand?
 
joppase skrev:
JanneL, håller med dig, helt onödigt att ta bort något för att återfylla med "samma sak".

peternicklas: lägga 2cm packad stenmjöl på sanden, håller det myror borta?
Har för mig at man kan köpa stenmjöl med inblandad "myrr" eller nått annat bekämpningsmedel?
Stenmjöl, det är typ samma som fin krossad sand?
Jag håller inte med! Hur tänker ni att ni ska padda sanden? Visst den har legat länge men när man lägger stenmjöl måste denna ju packas med padda. Det som då händer är att sanden rör sig. Sedan att säga att natursand och stenmjöl är samma sak, sand är sand medan stenmjöl är kross mellan fraktion 0-8 mm. jag tror ni behöver läsa på lite kring vad de olika sakerna är. Sedan trivs myror nästan lika bra i stenmjöl som sand. Ur den aspekten är 2-4 fraktion det bästa. Så mitt förslag gräv bort sanden återfyll med 0-32 eller 0-16 beroende på trafik. Sedan padda och sedan dra av 2-4 padda återigen dra av padda tills det inte sjunker något sedan dra av en gång till innan du lägger plattor!
 
Redigerat:
1) Gräv bort gräs o all jord
2) Använd 0-16 pga att det går utmärkt att skyffla, så fyll upp med det. Du behöver MAX 20cm av detta
3) Grus 3cm (inte mer än 5cm) 0-8 inte mindre än 0-4. För att inte myror ska bygga använder du 2-4 alt 2-5
4) Stenmjöl 0-2 har du uppe på plattorna för fogning.
O du paddar..utjämnat bärlagret…avdraget gruslagret o plattorna efter fogningen! (använder du 2-4 paddar du inte detta lager utan bara bärlager o den avgrusade plattläggningen
mvh
 
BeGe skrev:
1) Gräv bort gräs o all jord
2) Använd 0-16 pga att det går utmärkt att skyffla, så fyll upp med det. Du behöver MAX 20cm av detta
3) Grus 3cm (inte mer än 5cm) 0-8 inte mindre än 0-4. För att inte myror ska bygga använder du 2-4 alt 2-5
4) Stenmjöl 0-2 har du uppe på plattorna för fogning.
O du paddar..utjämnat bärlagret…avdraget gruslagret o plattorna efter fogningen! (använder du 2-4 paddar du inte detta lager utan bara bärlager o den avgrusade plattläggningen
mvh
Hej

En fråga som jag vill ha hjälp med. Jag har lagt plattor som plintar under reglar till en altan som är flytande. Mitt problem är att jag har nyttjat det fyllmaterial som fanns runt huset och det är en blandning av grus,sten och sand. Jag har givetvis paddad och vägt av.
Hur som helst har jag fått problem med myror i detta material. Så min fråga är om det kan hjälpa om jag skruvar bort trallen och fyller ett lager med 5 cm med flis 2-4 ovanpå plattor och runt reglar. Min tanke är att myrorna kanske inte gillar att krypa igenom lagret av vasst flis även om dom vet att det är sand under. Vad tror du?
Med vänlig hälsning
Tomas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.