Badrum om 7 m2 skall renoveras efter brusten avlopsstam. I dag finns en vattenburen radiator som jag funderar på att byta till en vattenslinga i golvet.
Min tanke var att bygla golvvärmeslingan ovan kakel direkt på elementets anslutningsrör med termostat och luftningnippel (och ta bort det gamla elementet).
Badrummet befinner sig på andra våningen med träbjälklag. På det ligger ett 22 mm trä golv. på det tänkte jag lägga golvgips, spackel, tätskikt och sedan klingers. Värmeslingorna skulle kunna läggas under de 22 mm trägolvet.
Synpunter/tips och rekomendationer emotages tacksamt. Håller tex konseptet att ansluta slingan utan cirkulationspump till radiatorstammen?
 
Generellt tror jag att pump är att rekomendera, dock så kommer det ju säkert fram värme till golvet men kanske inte tillräckligt om man inte har en separat pump.
Går vattnet långsamt i slingan kyls det av snabbare och därmed blir inte hela golvet varmt.

//Andy
 
Problemet är snarare tvärt om; golvet blir för varmt. Temperaturen i radiatorvattnet är åtskilligt varmare än vad man brukar cirkulera i golvvärmeslingor. För korrekt funktion krävs shunt och cirkulationspump. Om du ändå testar utan shunt kan du ju förbereda för montering av sådan senare, annars blir det att hänga tillbaka elementet. Enklare blir det med att lägga T2-röd elslingor istället så har du golvvärme på sommaren också, men det är en annan historia...
 
Det finns ju produkter avsedda för just detta, tex Wirsbo Push 12. Använd en sådan!
 
Tack för inläggen så långt. Huset har fjärvärme varför jag gärna vill hitta en vattenburen lösning.

/Mikael
 
Det e inte värt kostnaden att lägga vattenburen Golvvärme i ett rum på 7m2.Lägg elslingor samt häng upp en snygg,vattenburen handukstork så kommer det att funka bra.. 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.