Hej. Vi har just köpt ett hus med krypgrund som är byggt -91. Huset var besiktigat och jag ringde till besiktningsmannen (anticimex) och hörde mig för om hans anmärkning på fukt i grunden. Den låg på 17 % och det fanns början till påväxt av svartmögel under grunden sa han, en avfuktningsanläggning är helt nödvändigt. Vi säljer dom för cirka 42500 :-

Innan vi köpte huset så anlitade jag en egen besiktningsman. Jag följde själv med ner i grunden, som var väl tilltagen i höjd och hade plast på golvet. Luften var fräsh men vi såg några svartprickade områden på bildenbottnen. Fukthalten mättes till 15 % men det var helt normalt för årstiden sa han. Jag frågade om man skulle behöva avfuktningsanläggning? Visst är det bra sa han men det är inte nödvändigt sa han. Jag skall dock leda bort lite vatten från hängrännor som hade fuktat marken under stödmuren på ett ställe.

Hur gör man nu. Skaffar sig en fuktmätare och går ner och kollar ibland? En trygghetsvakt som man slår på över sommaren? Vad har ni för tips?

M v h
L-O
 
Börja med att köpa en trådlös hygrometer så kan du hålla koll på fuktigheten i grunden utan att behöva krypa ner dit hela tiden.

Anticimex är inte bara besiktningsmän utan även försäljare av avfuktnings utrustning så de rekomenderar i stort sett alltid avfuktare. Den snubben som var hos mig drog sig inte heller för att dra en och annan lögn för att få sälja just sin avfuktare med.

Har du problem så finns flera lösningar. Enklast och billigast är att avfukta. Då har du 3 alternativ.
1. Traditionell sorbtions avfuktare (vanlgiaste och mest beprövade lösningen)
2. Trygghetsvakten
3. Kondens avfuktare. (Fungerar inte när det blir för kallt. Men när det är kallt brukar det inte finnas något avfuktningsbehov).

Är inte grunden väldigt stor så kan du ju testa med en kondensare. Kostar inte många kronor. När vintern kommer och du inte behöver avfukta så använd den till att torka tvätt med. (energisnålare än att tex tumla)

Har du luktproblem ? Isf behöver du undertrycks ventilera grunden med.
 
Eventuellt kan du klara dig långt med att stänga ventilationen i källaren på vintern, öppna igen på våren. Då har inte marken under huset kylts ner under vintern och kommer inte att kyla luften lika mycket på sommaren och därmed inte ge lika stor fuktpåverkan.

Observera att du bör stänga ventilerna om du kör avfukater, annars kommer din avfuktare att försöka fukta av hela grannskapet (genom luftväxling). Du bör också ha kontinuerlig uppsikt över din grund, en fast monterad fuktmätare är ett bra komplement.
 
Har ni några bra tips på en mätare man kan använda till sådan kontinuerlig mätning?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.