Hepp!

Har funderat lite på status på taket på mitt hus från -67. Det är ett gediget bygge, plåtarbeten i koppar och sedan mycket vackra tegelpannor på detta.

Har lagat en liten läcka vid en av skorstenarna. Pappen såg rätt väderbiten ut men håller nog ett tag till. I övrigt verkar det tätt (kollat krypvindarna och vinden) och det ser inte ut att finnas någon form av fuktskador på råsponten.

Tanken är byta papp inom låt säg fem år. Jag vill gärna behålla teglet men kan inte riktigt bedöma skicket på det. Är det dåligt vill jag inte lägga på det igen, dock tycker inte jag det verkar kasst. Inga spruckna pannor eller liknande. På norrsidan är det mycket alger/mörka missfärgningar/whatever men jag inbillar mig att det bara är att tvätta av pannorna så ser de bra ut igen. Pannorna är Veberödspannan, modell DH.

Vad utmärker en panna som håller på att ge upp?

Anledningen till att jag börjat fundera på detta är att jag tänkte köpa på mig lite begagnat tegel om jag springer på något.
 
Pannor som har legat i 50 år kan säkert ligga 50 till om ingen trampar sönder dem.
 
phl skrev:
Hepp!


Vad utmärker en panna som håller på att ge upp?
Den har börjat vittra sönder.

Är pannorna fräscha efter 40 år kan de ligga 40-50-60 år till, eller ännu längre.
 
Och även om pannorna börjat vittra, så är det en ganska långsam process. Det låter som att dina pannor kommer hålla väldigt länge till.
 
Någon vittring har jag inte sett.. förvisso har jag inte pillat så mycket på pannorna på norrsidan men jag antar att de är i rätt gott skick de oxo. Får väl börja bunkra på mig pannor om jag springer på några. De förbaskade Veberödspannorna verkar finnas i hur många färger som helst =/
 
Totte_S
Gå på din känsla och satsa på att behålla de pannor du har! När du plockar ner dem kommer några stycken falla sönder, andra går i hanteringen. Ett sätt att kolla om de är ok är att knacka på dem, en solid panna har en trevlig klang, har den sprickor så är det ett dovare ljud, Märks jätteväl även för en omusikalisk ;-) Om de har vittrat lite i kanterna är inte hela världen så länge inte stora flisor eller sprickor finns. På minst 5 m shåll lär du i alla fall inte se skillnaden, och för funktionens skull så är det i vilket fall som helst viktigt att du har en bra papp under pannorna.
Att Veberödspannorna finns i många olika färger kanske gör att det verkar jobbigt att hitta ersättningspannor, men du har två alternativ, antingen blandar du friskt alla pannor från de olika partier du får tag i, eller ser du till att lägga så lika färger som möjligt på varje takfall.
Vårt tak består säkert av 5-6 olika partier pannor som vi inte sorterade enligt färger alls, och det ser levande och trevligt ut, inte alls rörigt.
Samla du på dig, nu är en bra tid att handla beg. tegel eftersom alla byter sina tak på sommaren. Jag har fortfarande 1000 pannor i reserv, och pannorna jag köpte till huset kostade mindre än 1/5 av vad nya tegel skulle kostat!
 
Kul att höra att inte alla slänger bort gammalt till förmån för nytt =) Ska ta och testa klangen på någon panna nästa gång jag är uppe och vänder på taket.
 
Totte_S
Jag ska passa på att tipsa dig om att planera logistiken innan du börjar plocka ner tegel och köra hem nytt. Vi hade 2-3000 takpannor som vi flyttade två gånger "i onödan" av olika skäl. Hade varit skönt att slippa det....
När ni plockar ner är det smart att ha antingen en rejäl byggställning med gott om plats, alternativt ställa ytterligare en eller flera sektioner på olika ställen runt huset att lagra pannorna på på rätt höjd så att säga. Sortera redan vid nedtagning och släng ner kasserade pannor på ett smart ställe. Om ni köper begpannor privat och fraktar hem själv tänk på att de väger en hel del så ni inte knäcker släpvagnen. Om det är stora mängder ni köper till så lasta av dem hemma på lastpallar och hyr in någon form av kran som kan lyfta upp dem åt er på ställningarna, eller ännu hellre direkt till taket. Även om kranen kostar 800kr/timme så är det värt det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.