Hejsan!

Jag bor i Uppsala och ska bygga ut garaget.
Tomten är på 682m²
Huset är på 107m²
Nuvarande garage 34m²
Tilltänkt utbyggnad 53m²
Om jag tittar runt lite i området jag bor i så finns det massor av hus som tar upp ca 50% av tomten. Både nybyggda, tillbyggda och äldre hus.
Jag får bara bygglov för 15m² vilket är helt ointressant?

Det enda rådet jag var när jag sökte bygglov var :" Tänk 3 dimensionellt. Bygg på höjden istället"
Hur dum får man vara? Två-våningsgarage...Tor inte det är så intressant.
Hur kan jag komma runt det ?
Hjälp!
 
Det är ju inte så att 20% är en "globla regel" som gäller alla områden. Hur mycket du får bygga styrs helt av detaljplanen som gäller för just ditt kvarter. Om du inte redan fått ut en kopia, så begär att få en kopia (brukar kosta några kronor per sida för kopieringen).

Det finns några ganska vanliga formuleringar i planer. Det kan stå: Max 10% (eller 20 osv.) eller max 120kvm får bebyggas, med varierande procentsiffror.

Sedan finns det ibland en skrivning om viss max yta för komplementbyggnader (som då måste vara fristående). Eller som i vår plan där det står att man utöver 120kvm får bygga max 30 kvm fristående garage.

Om du väl får läsa planen så vet du ramarna. Utöver de gränser som står i planen så kan man få godkänt en s.k mindre avvikelse. Det sker i så fall på rent subjektiva grunder från handläggaren, man har ingen RÄTT att få bygga med en mindre avvikelse. Utan bedömmningen är upp till handläggaren och i princip så kan man glömma att överklaga sig till att få en mindre avvikelse godkänd. Däremot kan grannar överklaga en mindre avvikelse och få den underkänd.

En mindre avvikelese skall vara just mindre, annars är beslutet från stadsbyggnadskontoret olagligt. Finns exempel där någon fick bygga en hel våning utöver vad planen tillät. Det bygglovet revs upp med rivningsföreläggande typ 5 år efter det var färdigt.
 
Jag har redan godkännande från grannen. (Vilken handläggaren missade) Så då gäller det bara att ha tur och träffa på rätt handläggare.
Som vanligt med den svenska byråkratin...
Har hört att de godkänner 10% avvikelse. Vilket ändå blir helt ointressant när jag bara fick bygga ut 15m²

/ Joel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.